۱۳۸۸ آبان ۳, یکشنبه

خودرویی بر روی دو كفش!












ICTPRESS - این وسیله نقلیه ابتكاری، در واقع از یك جفت اسكیت تشكیل شده كه نیروی محركه آن از طریق باتری‌هایی كه در یك

كوله پشتی قرار گرفته ، تامین می‌شود و به گفته مخترعش می‌تواند تا 35 كیلومتر در ساعت حركت كند !
طاهر قنبری، مبتكری كه به دلیل علاقه به كارهای فنی و با توجه به مشكلات ترافیكی، آلودگی هوا و سایر دردسرهای ریز و درشت انبوه خودروهای سرازیر شده در تهران دست به كار ساخت این وسیله شده است درباره اختراع خود گفت: «همیشه مایل بودم وسیله نقلیه‌ای بسازم كه ضمن این كه این مشكلات را نداشته باشد، ابتكاری و تازه و البته جمع و جورتر باشد و بالاخره آن را از عالم خیال بیرون آوردم و بدون كمك مالی و فكری با صرف حدود یك سال و نیم وقت آن را ساختم و آن را به عنوان یك اختراع به ثبت رساندم . وی گفت:« این وسیله در اصل این یك جفت اسكیت از نوع قدیمی و فلزی است كه به دلیل سنگین بودن و قدرت مانور كم، كمتر كسی از آن استفاده می‌كند كه با ایده تغییر كاربری آن از ورزشی به نقلیه با تغییرات عمده از جمله نصب شاسی، گیربكس و دو موتور (دینام) جدا از یكدیگر - در هر جفت كفش اسكیت - و همچنین تعبیه یك برد الكترونیكی كه به وسیله فن كوچكی خنك میشود و باتری‌های سری شده با ولتاژ جمعا 36 ولت و جریان 9 آمپر كه در داخل كیفی كه در پشت فرد قرار می گیرد، این ایده را محقق كردم .» قنبری اضافه كرد: «برای كنترل این سیستم، هشت فیوز در طول مسیر جریان برق - از كوله به اسكیت - با سیمهای كاملا نسوز و روكش دار تعبیه شده و جریان برق و سرعت حركت - از صفر تا 35 كیلومتر در ساعت- از طریق ولومی كه در دست فرد قرار می گیرد، كنترل می‌شود. ترمزهایی هم به صورت لقمه‌یی بر روی چرخ‌های جلو اسكیت‌ها كار گذاشته شده كه به وسیله پنجه پا عمل می‌كند و همچنین به منظور حفظ تعادل و هماهنگی برای هر لنگه یك پلاتین كار گذاشته شده كه به محض بلند شدن از روی زمین جریان برق قطع می شود .» وی افزود: «این وسیله طوری طراحی شده كه با كمی تغییرات در قسمت‌های الكترونیكی آن به راحتی می‌توان موتور و باتری‌های قویتر روی آن نصب كرد. با استفاده از باتری‌های لیتیومی و ارتقای موتور می‌توان سرعت اسكیت را حداقل تا 60 كیلومتر در ساعت افزایش داد .» به گفته این مخترع، اسكیت برقی می‌تواند پس از شارژ حداقل به مدت 10 دقیقه حركت كند . قنبری تصریح كرد: «در جریان بررسی طرح در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران (پژوهشكده برق و كامپیوتر)، مهندسان مربوطه هیچ گونه ایرادی از طرح نگرفتند و نظر فدراسیون اسكیت را هم جویا شدند كه كارشناسان مربوطه پس از بررسی ضمن تایید از آن به عنوان یك ایده نو استقبال كردند .» وی در عین حال گفت: « البته این یك طرح است و می‌دانم اگر ایرادی هم نداشته باشد، قوانین راهنمایی و رانندگی و جاده‌ها و خیابان‌ها آماده استقبال از آن نیست و حتی ممكن است پیاده‌روها را هم برای عابرین ناامن كند، در هر حال این حركتی است به جلو و كسی چه می‌داند شاید روزی چیزی شبیه به این به عنوان تكنولوژی جدید مورد استفاده مردم قرار گیرد.
ارسال یک نظر