۱۳۸۸ مهر ۷, سه‌شنبه

كنسرسيوم اعتماد مبين ربطي به سپاه ندارد

ICTPRESS - مدير عامل شركت مخابرات ايران در پاسخ به وابسته بودن كنسرسيوم اعتماد مبين به سپاه گفت: اين كنسرسيوم براي صندوق بازنشستگي سپاه است كه نيروهايس مسلح هنگام بازنشستگي از آن‌جا حقوق خود را دريافت مي كنند، بنابراين ربطي به سپاه ندارد و دولتي نيست.
صابر فيضي در گفت‌و‌گو با خبرنگار ICTPRESS در پاسخ به اين سوال كه رييس كميته مخابرات مجلس عنوان كرده « حذف شدگان از اين مزايده مي‌توانند مشكل خود را از طريق مجلس نيز پي‌گيري كنند» گفت: اين موضوع ربطي به مخابرات ندارد چون مخابرات فروخته شده است و فروشنده نيست.وي افزود: مخابرات فروخته شده و فروشنده نيست بلكه مالك، خود دولت بود.وي با بيان اينكه مجلس مي تواند در همه كارهايي كه در دولت و يا جامعه اتفاق افتاده نظارت داشته باشد اظهار كرد: بعيد مي دانم دركار به اين بزرگي و با وسواس زيادي كه بر روي آن بود تخلفي صورت گرفته باشد.

29 سپتامبر

ICTPRESS - برای این روز مورد یا رویداد خاصی در متون و اسناد تاریخی مربوط به روند توسعه فناوری به ثبت نرسیده است.
در عین حال در برخی متون عرضه و معرفی نسخه اول واژه‌پرداز Word توسط مایکروسافت به این روز نسبت داده شده است.

۱۳۸۸ مهر ۶, دوشنبه

برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات در میانمار

ICTPRESS - نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ماه آینده در شهر "یانگان" میانمار با هدف بالابردن دانش IT در این کشور برگزار خواهد شد .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " شینهوا" این نمایشگاه با حمایت مستقیم اتحادیه صنعت رایانه ای (MCIA) در فاصله روزهای 15 تا 18 ماه اکتبر سال جاری در مرکز نمایشگاههای این شهر برگزار خواهد شد .گزارش ها حاکی است 71 شرکت رایانه ای و تجهیزات وابسته به آن ، شرکت دیجیتالی و الکترونیکی در این نمایشگاه که دومین نمایشگاه بزرگ ITدر میانمار طی سال جاری است شرکت خواهند کرد. نخستین نمایشگاه ICT در ماه می سال جاری با همین وسعت فعالیت دراین کشور برگزار شد.گزارش ها حاکی است نخستین پارک ICT میانمار موسوم به شهر سایبری " یادانابون" در ماه دسامبر سال 2007 افتتاح شد . این شهر سایبری که زمینی به مساحت 10 هزار هکتار را در بر گرفته که 20 درصد فضای این شهر به ساخت و تولید سخت افزار و نرم افزار اختصاص یافته است .گفتنی است ؛ اینترنت این شهر نه تنها به کل کشور متصل است بلکه به کشورهای همسایه همچون چین، تایلند و هند نیز متصل شده است.

28 سپتامبر ، معرفی"Word"

ICTPRESS - مایکروسافت که این روزها عنوان غول نرم‌افزاری جهان را یدک می‌کشد، در روز 28 سپتامبر 1983 و ظرف کمتر از یک هفته از معرفی و عرضه نسخه دوم سیستم عامل داس، اقدام به معرفی نخستین نسخه از واژه‌پرداز کامل خود به نام Word کرد که از آن زمان تا کنون به عنوان پرکاربردترین واژه‌پرداز کامپیوتری مورد استفاده میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان است.
واژه‌پرداز به برنامه‌های کاربردی اطلاق می‌شود که اصولا برای کار بر روی اسناد متنی مورد استفاده قرار می‌گیرند و معادل الکترونیکی برای قلم، کاغذ، ماشین تحریر، پاک‌کن و احتمالا لغت‌نامه محسوب می‌شوند. این برنامه‌ها که در برخی متون از آنها به عنوان ویرایشگر متن نیز نام برده می‌شود تمام ابزار مورد نیاز نویسندگان را در خود دارند و می‌توانند امکانات و تسهیلاتی نیز برای قالب‌بندی اسناد ، صفحه‌آرایی و مواردی از این دست در اختیار کاربران خود قرار دهند.

۱۳۸۸ مهر ۵, یکشنبه

نفت گريزي شيوخ مدرن

كورش شمس - ICTPRESS - شيخ نشين قطر با جمعيتي كمتر از يك ميليون نفر و جامعه‌اي كه چندان هم جوان نيست نه تنها توانسته است در بازار تلفن همراه به يكي از سرآمدهاي منطقه خاورميانه مبدل شده و با ايجاد فرصت‌ها و زمينه‌‌هاي لازم علاوه بر ايجاد ضريب نفوذ 100 درصدي بازار مخابرات سيار خود را به يكي از جذاب‌ترين فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري براي اپراتورهاي تلفن همراه مبدل كند بلكه موفق شده است با اتخاذ سياست‌هاي خاصي عنوان دومين بازار IT خاورميانه رانيز به خود اختصاص دهد.
اين درحاليست كه اقتصاد اين كشور همچون ايران و ديگر كشورهاي نفتي منطقه متكي بر دلارهاي نفتي است با اين وجود جمعيت محدود و درآمد سرانه بالا باعث نشده است تا دولت قطر جذب سرمايه از طريق جذابيت بخشيدن به بازار ICT اين كشور كوچك را در دستور كار خود قرارندهد.نكته قابل توجه اين است كه دولت اين شيخ نشين كوچك حاشيه خليج تصميم دارد كه ارزش بازار فناوري خود را طي سال‌هاي آينده 494 ميليون دلار برساند و همگام و هماهنگ با رشد درآمدهاي نفتي خود فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي نهفته دربازار ICT را براي رشد و توسعه اين كشور به خدمت بگيرد.به نظر مي‌رسد فناپذيري ذخاير انرژي از يكسو و ظرفيت بالاي صنعت فناوري در ايجاد ارزش افزوده اشتغال و فرصت‌هاي متنوع اقتصادي مهمترين انگيزه دولت اين كشور براي حركت پرشتاب به سمت مبدل شدن به قطب فناوري در منطقه خاورميانه است.به اعتقاد صاحب نظران تمايل دولت برخي كشورهاي عربي از جمله امارات متحده عربي و قطر به توسعه اقتصاد ديجيتالي و گسترش بازارهاي فناوري نشان مي‌دهد كه اين كشورها ديدگاه و نگرش كاملا منطقي نسبت به اقتصاد آينده جهان پيدا كرده‌اند و برخلاف برخي از كشورها از جمله ايران كه كماكان اتكاي تام به دلارهاي نفتي دارد نسبت به آينده اقتصاد مبتني بر انرژي‌هاي فناپذير خوش‌بين نيستند.

27 سپتامبر ، معرفی دیسک فلاپی و گرداننده 5/3 اینچی

ICTPRESS - بيست و پنج سال قبل در روز 27 سپتامبر سال 1983 بود که شرکت سونی الکترونیک، اقدام به معرفی دیسک فلاپی و گرداننده 5/3 اینچی دوطرفه‌ای کرد که از چگالی مضاعف با ظرفیت یک مگابایت برخوردار بود.
نخستین نمونه فلاپی دیسک در سال 1971، یعنی 12 سال پیش از این توسط کمپانی IBM به بازار معرفی شده بود که یک دیسک 18 اینچی با سطحی پوشیده از اکسید آهن برای ضبط مغناطیسی داده‌ها بود.فلاپی دیسک یک دیسک قابل جابجایی برای ذخیره سازی و انتقال دیتا است که می‌تواند داده‌های الکترونیکی را بر روی یک فیلم پوشیده از اکسید آهن ذخیره کند و عنوان فلاپی به این دلیل برای آن انتخاب شده است که از قابلیت انعطاف بالایی برخوردار است.دیسک‌های فلاپی در دو اندازه 5/3 و 25/5 اینچ عرضه می‌شدند که نوع 5/3 اینچی آن که بسیار رایج بود ظرفیتی برابر 44/1 مگابایت حافظه داشت. این دیسک‌ها بعد از گسترش استفاده از لوح فشرده (CD) و همچنین معرفی و عرضه انواع حافظه‌های فلاش و کارت‌های حافظه به بازار، به تدریج از عرصه ذخیره سازی و انتقال اطلاعات حذف شدند.

۱۳۸۸ مهر ۱, چهارشنبه

روباتی که گاه تختخواب است گاه ویلچر

ICTPRESS - شرکت ژاپنی پاناسونیک به تازگی روباتی ساخته که شبیه یک تختخواب است اما می تواند در صورت لزوم تنها با یک دکمه به ویلچر تبدیل شود.
به گزارش ICTPRESS به نقل از " ساینس دیلی" این روبات جدید که Robotic Bed نام گرفته برای کمک به افراد مسن و معمول جسمی با محدودیت های حرکتی طراحی شده که بتوانند مستقل از دیگران فعالیت های روزانه خود را انجام دهند .پاناسونیک قرار است این ویلچر تختخواب شو را در نمایشگاه توانبخشی و مراقبت های خانگی که از 29 تا یکم اکتبر سال جاری در توکیو برگزار مي شود در معرض نمایش بگذارد.طبق گفته مقامات شرکت پاناسونیک ، این روبات یک مدل نمونه است و بی شک تا زمان عرضه به بازار در سال 2015 تغییرات زیادی در آن انجام خواهد شد .

استوديوي رژي پيشتازان امروز آغاز بكار مي كند

ICTPRESS - پيشتازان كامپيوتر ايران بعنوان اولين مركز آموزشي تمام كامپيوتري كشور در مقطع پيش دبستان و دبستان براي نخستين بار موفق به راه اندازي استوديوي توليد محتوا مبتني بر فيلم و صدا شد.
به گزارش ICTPRESS به نقل از روابط عمومي پيشتازان كامپيوتر ايران : مقدمات راه اندازي و خريد تجهيزات فني اين استوديو كه فضايي مشابه استوديوهاي خبر صدا و سيما دارد با هزينه اي بالغ بر 500 ميليون ريال آغاز شد و از امروز بهره برداري مي شود.بنا بر اين گزارش : در فاز اول از طريق اين اتاق تمامي جلسات آموزشي معلمان كه براي دانش آموزان هر پايه تدريس مي شود ضبط شده و با فرمت قابل اجرا تحت وب بر روي پورتال مدرسه قرار مي گيرد .اين عمليات منجر مي شود كه دانش آموزان اين مدرسه و ساير نمايندگي ها قابليت استفاده از اين نوع آموزش ها را داشته باشند . اين گزارش همچنين مي افزايد : در فاز دوم ،پيشتازان كامپيوتر ايران مقدمات لازم جهت اجراي آموزش هاي از راه دور و تمامي دروس رسمي و فوق برنامه خود را براي دانش آموزان سراسر كشور به مرحله اجرا در مي آورد.به گزارش ICTPRESS : پیشتازان كامپيوتر ايران به عنوان نخستين مدرسه الكترونيكي مأموریت خود را گسترش و ارتقاء خدمات آموزشی تولید و انتشار کتب و نشریات، ارائه محصولات و خدمات مبتنی بر ICT در حوزه آموزش های رسمی آموزش و پرورش تعریف كرده است.مدیریت دانش محور، ارتباط مسـتقیم با مراکز آموزشی مدرن و پیشرفته بین المللی و تلاش برای ارائه فعالیت های متناسب با هزاره سوم در جهت ایجاد علاقه و روی آوری دانش آموزان به تحصیلات کاربردی که در نهایت منجر به کارآفرینی و اشتغال مؤثر در جامعه شود وجه تمایز این مدرسه بشمار مي رود.اين مدرسه در منطقه چهار تهران در مقطع دبستان و پيش دبستان فعاليت كرده و اينك زنگ سومين سال تحصيلي خود را در ميان دانش آموزان به صدا در مي آورد.

۱۳۸۸ شهریور ۳۰, دوشنبه

فعال و غیر فعال کردن دارو در بدن

ICTPRESS - در بسیاری بیماری ها از جمله درد های مزمن ، دیابت و انواع سرطان ها به دارو هایی نیاز است که از طریق دهان و به صورت ساعتی، در زمان های مشخص و به مدت بسیار طولانی و حتی مادام العمر مصرف شوند اما محققان معتقدند می توان دارو ها را به بدن وارد کرد و این دارو ها به صورت هوشمند در زمان معین فعال و در یک زمان معین غیر فعال شوند .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " ساینس دیلی" ، تاکنون روش های زیادی برای نیل به این هدف طراحی شده اما محققان در موسسه National Institutes of Health سعی کرده اند تا با تلفیق مغناطیس و نانو تکنولوژی یک ابزار قابل پیوند به بدن طراحی کنند که بتواند مسئولیت فعال و غیر فعال کردن دارو را عهده دار شود.این ابزار قابل کاشت در بدن بسیار بسیار کوچک است که پس از بار زدن دارو در یک غشاء بسیار ظریف که حاوی نانوذرات ترکیب شده با ماده مغناطیسی است در بدن کار گذاشته می شود .بنابراین زمانی که میدان مغناطیسی در اطراف این ابزار روشن می شود نانوذرات گرم می شوند و به تبع آنها ژل درون غشاء گرم می شود و به طور موقتی از هم باز شده و دارو را از خود خارج و وارد خون می کند . اما زمانی که این میدان مغناطیسی از اطراف دستگاه برداشته می شود غشاء سرد شده و ژل ترمیم می شود و در این زمان است که روند خروج دارو متوقف می شود .

21 سپتامبر

ICTPRESS - برای این روز رویداد خاص و مهمی در تاریخ توسعه فناوری کامپیوتر به ثبت نرسیده است.در صورتی که علاقمند به تکمیل محتوای این بخش یا بخش‌های دیگر ستون تقویم الكترونيكي باشید، می‌توانید اطلاعات تکمیلی خود را به نشانی پست الکترونیک INFO@ICTPRESS.ir ارسال کنید.لطفا در متن ارسال شده مشخص کنید که محتوای کدام یک از موارد با ذکر تاریخ را مد نظر دارید.

۱۳۸۸ شهریور ۲۴, سه‌شنبه

15 سپتامبر ، معرفی نخستین نسخه MS_DOS

ICTPRESS - میانه سپتامبر سال 1982 ميلادي ، مصادف است با عرضه و معرفی نخستین نسخه سیستم عامل " داس" توسط مایکروسافت که برای کامپیوترهای شخصی IBM طراحی شده بود.
MS_DOS نام سیستم عامل تک کاربره این شرکت است که از یک رابط خطی فرمانی برخوردار بود .این سیستم عامل که نسخه اصلی و اولیه آن مربوط به یک شرکت کوچک نرم‌افزاری در سیاتل آمریکا بود، پس از آن به مایکروسافت فروخته شد که این شرکت ناچار بود در مدت زمان کوتاهی یک سیستم عامل برای کامپیوترهای شخصی IBM طراحی و تولید کند و این سیستم عامل می‌توانست گرینه خوبی برای کار باشد.این سیستم عامل خطی فرمانی که کار کردن با آن يا صرفاً برای متخصصان یا اپراتورهای آموزش دیده ممکن بود، بعدها به عنوان پایه و اساس سیستم عامل ویندوز مایکروسافت قرار گرفت که از رابط گرافیکی برخوردار بود و کمتر از یک دهه بعد به یکی از پرکاربردترین و انحصاری ترین سیستم عامل‌های دنیا مبدل شد.این موفقیت تجاری اگرچه در سال‌های پایانی دهه 1990 و سال‌های نخستین قرن بیست و یکم بارها پای مایکروسافت را به دادگاه ضد انحصار فدرال آمریکا و دادگاه‌های اتحادیه اروپا باز کرد، با این حال مهمترین عاملی بود که موجب شد بیل‌گیتس، از یک دانشجوی ساده و نه چندان علاقه‌مند به درس به شناخته شده ترین چهره IT در جهان مبدل شود و در عین حال سال‌ها در صدر فهرست پولدارترین مردان جهان قرار داد.

۱۳۸۸ شهریور ۲۲, یکشنبه

سوء استفاده از انتشار ویروس آنفلوآنزای خوکی

ICTPRESS - این روزها بسیاری از هکرها و عاملان جنایات سایبری با سوء استفاده از وحشت عمومی مردم در سراسر جهان از انتشار ویروس مهلک آنفلوآنزای خوکی، اقدام به انتشار ایمیل هایی با عنوان آنفلوآنزای خوکی به کاربران می کنند که در حقیقت این ایمیل ها حاوی ویروس های رایانه ای هستند .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " تی جی دیلی" ، یکی از ایميل هایی حاوی ویروس که این روزها به وفور در میل باکس های کاربران پیدا می شود ایمیلی است که ادعا می کند حاوی مدارکی است که نشان می دهد شرکت های داروسازی برای بالا بردن نرخ فروش دارو هایشان در جهان اقدام به انتشار این ویروس در میان مردم جهان کرده اند .اما در حقیقت این ایمیل ها حاوی ویروس هایی هستند که با کلیک کاربر بر روی لینک ارائه شده در این ایمیل رایانه فرد ویروسی و ویروس به سرعت بر روی رایانه نصب می شود . این ویروس می تواند تمام اطلاعات درون رایانه و مخصوصا اطلاعات مخصوص به کارت های اعتباری وی را به سرعت اسکن کند .گفتنی است ؛ سازمان بهداشت جهانی احتمال تولید این ویروس در لابراتورهای شرکت های دارو سازی در جهان را تماما کذب خواند و این ادعا را رد کرد.

13 سپتامبر ، معرفی کمودور 64

ICTPRESS - شرکت کمودور، سازنده قدیمی کنسول‌های بازی، رو 13 سپتامبر سال 1982، اقدام به معرفی کمودور 64 کرد که جدیدترین محصول این شرکت محسوب می‌شد.
این کنسول بازی از 64کیلوبایت حافظه موقت ( رم) و همچنین امکان پخش صدا و نمایش تصاویر گرافیک رنگی برخوردار بود که گفته می‌شود، تجهیز این کنسول به موارد فوق، یکی از نقاط عطف مهم صنعت بازیهای رایانه‌ای است.بازیهای رایانه‌ای طیف وسیعی از سرگرمی‌های محاوره‌ای در کامپیوتر را شامل می‌شود که از بازیهای الفبایی بسیار ساده گرفته تا بازیهای هوشمند شطرنج و بازیهای دارای قابلیت‌های ویژه پویانمایی را در بر می‌گیرد .نخستین بازی رایانه‌ای در سال 1962 و توسط فردی به نام "استیو راسل" در دانشگاه mit ایالات متحده آمریکا متولد و ارائه شد که برخی از آنها بر روی کامپیوترهای شخصی به اجرا درمی‌آیند و برخی دیگر نیز کنسول‌های ویژه‌ای دارند که کمودور نخستین نسل این کنسول‌ها محسوب می‌شود.

۱۳۸۸ شهریور ۱۴, شنبه

تراشه های کوانتومی برای انجام محاسبات ریاضی

ICTPRESS - سیستم محاسباتی رایانه های کوانتومی اولیه همواره مبتنی بر چرخش ذرات فوتونی در تراشه های سیلیکونی بوده است و این نخستین باری است که محاسبات اولیه ریاضی در رایانه ها توسط تراشه های فوتونیک صورت می گیرد که این گام بزرگی در جهت رسیدن به ابر رایانه های کوانتومی به حساب می آید.
به گزارش ICTPRESS به نقل از " ساینس دیلی" ، این تراشه های از 4 فوتون برای دریافت محاسبات ورودی استفاده می کند و سپس با پیاده سازی برنامه کوانتوم فاکتورهای اولیه یک عدد را تشخیص می دهند. نتیجه این تحقیقات که توسط تیمی از فیزیک دانان و مهندسان دانشگاه بریستول انگلیس صورت گرفته در شماره ای از نشریه SCIENCE منتشر شده است . طبق گفته این محققان ، یافتن فاکتورهای اولیه یک عدد به نوعی یک عملیات ریاضی محض تلقی می شود اما می تواند کاربردهای مفیدی در زمینه ارتباطات اینترنتی ایمن داشته باشد و حتی به ابزاری قدرتمند در جهت تولید مواد و داروهای جدید مبدل شود ."جرمی ابراین" پرفسور ارشد این دانشگاه معتقد است: محقق ساختن الگوریتم کوانتوم در یک تراشه گام بسیار موثری در جهت رایانه های کوانتومی تماماً اپتیکال به شمار می رود .

تجهیز مغز افراد فلج با تراشه های تلپاتیک

ICTPRESS - دانشمندان به تازگی برای کمک به بیماران فلج و ناتوان جسمی تراشه ای ابداع کرده اند که این تراشه های تلپاتیک با نصب بر روی سطح مغز می تواند پالسهای الکترونیکی مغز را کنترل کرده و از طریق تله پاتی به این افراد در کنترل برخی اشیاء کمک کند.
به گزارش ICTPRESS به نقل از " ساینس دیلی" ، این تراشه ها که توسط دانشمندان انگلیسی طراحی شده اند، پالسهای الکتریکی " فکر " را دریافت کرده و به صورت بی سیم و از طریق بلوتوث آنها را انتقال داده و امکان کنترل ابزارهای الکترونیکی ساده را فراهم می آورد.طبق گفته این دانشمندان با استفاده از این تراشه های الکترونیکی افراد فلج، قطع نخاع و یا مبتلایان به بیماری موتورهای نرونی همچون "استفان هاوکینگ" می توانند کارهای سبک و کوچک همچون خاموش و روشن کردن نور اتاقها، رایانه و حتی خودرو را تنها با نیروی فکر خود انجام دهند .بسیاری از متخصصان هدف اصلی انجام این پروژه را کمک به "استفان هاوکینگ "اعلام کرده اند . وی یکی از بزرگ ‌ترین فیزیک دانان نظری معاصر است که به دنبال احساس ناراحتی هایی در عضلات دست و پا در ژانویه ۱۹۶۳ یعنی آغاز بیست و یک سالگی مجبور به مراجعه به بیمارستان شد و آزمایش هایی که روی او انجام گرفت علائم بیماری بسیار نادر و درمان ناپذیری را نشان داد. این بیماری که به نام ALS شناخته می‌شود بخشی از نخاع و مغز و سیستم عصبی را مورد حمله قرار می‌دهد و به تدریج اعصاب حرکتی بدن را از بین می‌برد و با تضعیف ماهیچه‌ها فلج عمومی ایجاد می‌کند بطوریکه به مرور توانایی هرگونه حرکتی از شخص سلب می‌شود. این فناوری نخستین بار توسط دانشمندی انگلیسی به نام "جان اسپارتلی" ارائه شد . وی معتقد است این فناوری می تواند امکان برقراری هرچند ضعیف با محیط را برای فرد معلول و فلج جسمی فراهم کند .این دانشمند با استفاده از فناوری نانو حسگرها یا تراشه های کوچکی ساخته که می تواند بر روی سطح مغز پیوند زده شود. این حسگرها با دریافت سیگنالهای نرونی از غشای مغز ، لحظه ای را که در آن فرد فلج می خواهد کاری انجام دهد را ثبت می کند . سپس این سیگنالها به مرکزی که در جمجمه فرد کار گذاشته شده منتقل شده و به سیگنالهایی تبدیل می شود که توانایی انجام کارهای کوچک را برای فرد فراهم می آورد .

6 سپتامبر ، طراحی نخستین ریزپردازنده 32 بیتی

ICTPRESS - رقابت فشرده و مهیجی که در دهه‌های 70 و 80 میلادی بر بازار فناوری جهان غالب شده بود و بیشتر در ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی سایه انداخته بود، یکی از موثرترین عوامل رشد و توسعه فناوری اطلاعات بود.
درست یک روز پس از آن که محققان IBM خبر از پایان یافتن پروژه Risc دادند، نخستین ریزپردازنده 32 بیتی موسوم به " Bellmac" در آزمایشگاه‌های بل طراحی و پیاده سازی شد.شرکت آزمایشگاه‌های بل همان شرکتی بود که الکساندر گراهام بل ، پدر تلفن در سال 19 تاسیس کرده بود و بعدها به AT&T تغییرنام داد و تا امروز به عنوان یکی از غول‌های صنعت ICT توانسته نقش بارز و برجسته‌ای در توسعه این فناوری ایفا کند.

۱۳۸۸ شهریور ۱۱, چهارشنبه

هند به مریخ می رود

ICTPRESS - یک روز پس از آنکه ارتباط رادیویی فضاپیمای چاندرایان هند به طور ناگهانی با زمین قطع شد آژانس فضایی هند اعلام کرد که نخستین سفینه فضایی هند در فاصله سالهای 2013 تا 2015 به سیاره مریخ پرتاب خواهد شد.
به گزارش ICTPRESS به نقل از " SPACE.COM" ، در اکتبر سال 2008 کشور هند نخستین فضاپیمای خود را به ماه پرتاب کرد . با پرتاب فضاپيمای چاندرايان ، هند به باشگاه کشورهای دارای ماموريت های ماه پيوست و اکنون در تلاش است تا فضاپیمایی به کره مریخ که از دیرباز مورد توجه فضانوردان بوده پرتاب کند.با وجود پایان زود هنگام ماموریت این سفینه فضایی، مقامات هند اولین ماموریت فضایی این کشور را موفقیت آمیز خواندند. بخشی از اهداف این ماموریت ۷۹ میلیون دلاری، گردآوری اطلاعات برای ماموریت های فضایی هند در آینده بوده است. گزارش ها حاکی است آمريکا، روسيه، سازمان فضايی اروپا، ژاپن و چين ساير کشورهايی هستند که ماهواره های مشابهی به مدار ماه پرتاب کرده اند.گفتنی است فضاپيمای چاندریان مدت 312 روز در مدار بوده ، بيش از 3400 بار به دور ماه گردش کرده و به 95 درصد اهداف خود دست یافته است.

مخازن داده و کسب و کار هوشمند

ICTPRESS - مخازن داده (Data Warehouse) و کسب و کار هوشمند ( Business Intelligence ) که به هوش تجاري نيز شناخته مي‌شود، راهکاري است براي استفاده مديران سطوح مختلف يک سازمان به نحوي که بتوانند تصميمات خود را هوشمندانه، مدبرانه و مبتني بر حقايق و اطلاعات ذخيره شده اتخاذ کنند.
به گزارش ICTPRESS : عموماً اطلاعات ابتدا به صورت داده‌هاي خام و غيرتحليلي به شکل گسترده، حجيم و پراکنده بين منابع و پايگاه‌هاي داده‌اي گوناگون و عموماً ناهمگون ذخيره مي‌شوند. با استفاده از فن‌آوري انباره داده، اطلاعات قابل تحليل در سازمان جمع آوري شده و از اين طريق ابزارهاي هوش تجاري مي‌توانند به سهولت گزارش‌هاي پويا، پيشخوان‌هاي حاوي اطلاعات تحليلي و به صورت کلي وضعيت سازمان را نشان دهند. از طريق اين گزارش‌ها و پيشخوان‌هاي حاوي اطلاعات تحليلي، مديران در تمامي سطوح يک سازمان مي‌توانند تصميمات آگاهانه‌تر و هوشمندتري اتخاذ کنند. بر اساس اين گزارش از دستاوردهاي اين طرح مي‌توان به تسهيل و بهبود تصميم‌سازي و تصميم‌گيري امکان به اشتراک‌گذاري اطلاعات به صورت سطح بندي شده، پيش‌بيني شرايط آتي سازمان و تحليل وضعيت کسب و کارهاي سازمان و اتخاذ تصمميات هوشمندانه‌تر اشاره کرد. به گزارش ICTPRESS : بنا براعلام انتقال تجارب کشورهاي پيشرفته در زمينه انباره‌سازي و هوش تجاري به کشور، پياده سازي و استقرار يک معماري کامل شامل منابع داده نامتجانس تا گزارش‌هاي تحليلي، آشنا ساختن سازمان‌هاي متوسط و بزرگ با مزاياي استفاده از اين راهکار و زمينه‌سازي صادرات راهکار با قيمت تمام شده ارزان‌تر از اقدامات مشابه کشورهاي صاحب اين فن‌آوري از جمله ويژگي‌هاي برجسته اين طرح مي‌توان برشمرد.

2 سپتامبر

ICTPRESS - برای این روز رویداد خاص و مهمی در تاریخ توسعه فناوری کامپیوتر به ثبت نرسیده است.
در صورتی که علاقمند به تکمیل محتوای این بخش یا بخش‌های دیگر ستون تقویم الكترونيكي باشید، می‌توانید اطلاعات تکمیلی خود را به نشانی پست الکترونیک INFO@ICTPRESS.ir ارسال کنید .لطفا در متن ارسال شده مشخص کنید که محتوای کدام یک از موارد با ذکر تاریخ را مد نظر دارید .

۱۳۸۸ شهریور ۱۰, سه‌شنبه

بستر ارتباطات ماهواره‌اي (VSAT)

ICTPRESS - شبكه‌هاي اختصاصي راه دور با استفاده از بستر ارتباطات ماهواره‌اي (VSAT)، در ميان شبكه‌هاي ارتباطي با پهناي باند بالا از متداول‌ترين شبكه‌هاست.
رضا يزداني، يك كارشناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ICTPRESS با اشاره به سيستم‌ها و سرويس‌هاي مخابراتي گفت: گسترش برنامه‌هاي كاربردي كه پهناي باند زيادي نياز دارد و لزوم دسترسي از راه دور كاربران و مشتركين به اين برنامه‌ها، تقاضاي روزافزوني را براي ارائه خدمات ارتباطي با پهناي باند بالا و شبكه‌هاي متناسب آن ايجاد كرده است و در اين ميان شبكه‌هاي اختصاصي راه دور با استفاده از بستر ارتباطات ماهواره‌اي (VSAT) از متداول‌ترين شبكه‌هاست. وي درباره مهم‌ترين امتيازهاي شبكه‌هاي VSAT گفت: هزينه راه‌اندازي پايين، قابليت جابه‌جايي ايستگاه‌ها، عدم محدوديت جغرافيايي در توسعه و راه‌اندازي، امكان ايجاد شبكه‌اي كاملا اختصاصي با بالاترين استانداردهاي امنيت اطلاعات و امكان مديريت يكپارچه و متمركز بر كل نقاط شبكه ارتباطات تلفني از طريق شبكه‌ي IP از جمله اين ويژگي‌ها است.وي ادامه داد: هزينه‌هاي تمام شده از اين طريق براي خدمات دهنده و مشتري بسيار كاهش مي‌يابد به همين دليل بسياري از سازمان‌ها براي ارتباطات درون سازماني از اين فناوري استفاده مي‌كنند.

پايان آبان‌ماه، آخرين مهلت شركت‌هاي فعال اينترنتي



ICTPRESS - مدیرکل صدور پروانه خدمات ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: شركت‌هاي ISP و ISDP تا پايان آبان ماه فرصت دارند براي دريافت مجوزهاي جديد اقدام كنند.
علی ذوالقدري‌ها، مدیرکل صدور پروانه خدمات ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت وگو با خبرنگار ICTPRESS با بيان اين مطلب گفت: پايان آبان ماه آخرين فرصتي است كه به شركت‌هاي فعال در اين حوزه داده شده كه هر چه سريع‌تر مدارك خود را تكميل كرده و مجوز جديد را دريافت كنند.وي افزود: شركت‌هايي كه به اين كار اقدام نكنند بعد از مدت زمان مشخص شده ارتباطشان قطع خواهد شد.گفتني است؛ شركت‌هاي ISDP شرکت هایی هستند که می توانند علاوه بر وظیفه اصلی خود و توزیع اینترنت به ISP ها به کاربران نهایی نیز خدمات ارایه دهند .

1 سپتامبر ، طراحی سیستم عامل "Operation System" برای کمپانی IBM

CTPRESS - این ابتدای مبدل شدن یک شرکت دانشجویی کوچک به غولی بی‌حد و حصر در صنعت نرم‌افزار است.
در نخستین روزهای سپتامبر سال 1980 بود که کمپانی IBM از بیل گیتس مدیر جوان و جویای نام شرکت تازه تاسیس مایکروسافت خواست تا برای کامپیوترهای شخصی این شرکت که درآینده تولید خواهند شد، سیستم عامل طراحی کند.سیستم عامل یا Operation System ، که در بیشتر موارد از آن با نام اختصاری OS نیز نام برده می‌شود، برنامه نرم‌افزاری گسترده و وسیعی است که وظیفه آن کنترل و به کارگیری منابع سخت‌افزاری مانند حافظه، پردازشگر مرکزی هارد دیسک و تجهیزات جانبی است.سیستم عامل مبنایی است که برنامه های کاربردی مانند برنامه های واژه پردازی و صفحه گسترده ها بر اساس آن و سازگار با آن ساخته می‌شوند . اولین سیستم عامل مایکروسافت که برای کامپیوترهای IBM نوشته شد ، سیستم عامل MS-DOS نام داشت که محیط آن خطی فرمانی بود و در آن از رابط گرافیکی کاربر خبری نبود.این سیستم بعدها پایه و اساس سیستم عامل معروف ویندوز شد.