۱۳۸۸ مرداد ۱۴, چهارشنبه

نوبت اول يا نوبت فناوري

محمد فواد رحمان سرشت – ICTPRESS – در خبرها و نظرها و شنيده ها در روزهاي اخير بحث هاي بسياري در خصوص يك يا دو نوبته شدن مدارس تهران مطرح است.
معاون آموزش و نوآوري آموزش و پرورش شهر تهران اخيراً در نشستي خبري گفت : درسال تحصيلي گذشته، 198 نوبت دوم مدارس به واسته کاهش دانش‌آموزان تعطيل شد و درسال جديد تحصيلي نيز هيچ هنرستان کاردانش دو نوبته نخواهيم داشت و تنها 5 درصد مدارس کل تهران دو نوبته هستند.بنا به گفته وي : تراکم درپايه‌هاي مختلف تحصيلي سال گذشته در دوره ابتدايي 41/31 درصد، در پايه راهنمايي 96/30، دردوره متوسطه نظري 89/28، درهنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي 28/ 1، در هنرستان‌هاي کاردانش 61/17 و در پايه پيش‌دانشگاهي 31/27 درصد کاهش داشت.او بيان داشت: درکلاس‌هاي درس براي 81/20 دانش‌آموز يک نيروي آموزشي وجود دارد.بيان اين مسئول آموزش و پرورش كشور حكايت از تحولي در نظام آموزشي دارد كه تبعات گسترده اي در ميان دانش آموزان ،خانواده ها نسبت به جنبه هاي مختلف يادگيري ، آموزش ، پرورش ، برنامه ريزي ، تفكر ، زمان بندي و ديگر از اين دست دارد.شايد به ظاهر، يك تصميم در سطح كلان ساده آيد اما پيامدهاي زيادي به دنبال دارد.به اين فكر كنيم كه تعطيلي نوبت دوم مدارس و يك نوبته شدن آن چه در پي دارد؟اين مسئله در هماهنگي ها ، ميزان فراگيري ، روند تربيتي و پرورشي ، حجم ترافيك ، ميزان آلودگي محيطي ، ميزان و نحوه آموزش ، ابعاد روانشناختي موضوع ، زمانبندي حضور دانش آموزان در منزل و مدرسه ، تردد دانش آموزان چه ميزان تاثير مثبت يا منفي مي گذارد ؟صبر كنيد و از ديگر خبرهاي حوزه آموزش و پرورش كشور بخوانيد: رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور گفت: بيش از دو هزار و500 فضاي آموزشي جديد تا ابتداي مهر ماه در کشور به بهره‌برداري مي رسد.وي گفت :" 25 درصد مدارس کشور معادل 25 هزار واحد به صورت دونوبته اداره مي‌شوند که يک نوبته شدن آن‌ها به اعتباري بالغ بر 25 هزار ميليارد تومان نياز دارد." !او افزود : بر اساس آمارهاي ارائه شده 32 هزار واحد آموزشي کشور نيازمند تخريب و بازسازي هستند.وي در ادامه به "كمك شايان توجه خيرين مدرسه ساز براي توسعه و تجهيز مدارس كشور" اشاره مي كند.مديركل تجهيز و نوسازي مدارس آذربايجان شرقي هم از كمك و مشاركت 400 ميليارد ريالي خيرين مدرسه‌ساز در اين استان خبر داد.فرماندار اردبيل هم از اختصاص" 310 ميليون تومان براي تجهيز و تعمير مدارس شهرستان" خبر داد.اين در حالي است كه رييس سازمان آموزش و پرورش استان اردبيل معتقد است: "بايد با استفاده از اطلاعات و فناوري روز، مديريت زمان و مدبرانه براي شروع مهر با قدرت و قوت تمام تلاش كنيم" و مدارس را با سازماندهي صحيح نيروي انساني، ساماندهي دقيق تجهيزات و فضاي آموزشي آماده پذيرش با نشاط دانش‌آموزان ومعلمان كنيم .وي از رايزني و بستن قرارداد با اداره كل مخابرات براي" اتصال تمامي مدارس استان به شبكه اينترنت" درسال تحصيلي آينده خبرداد.اما رييس سازمان آموزش و پرورش خوزستان خبر داد: " 20 درصد مدارس اين استان به كتابخانه الكترونيكي مجهز مي‌شوند. "او گفت: كتابخانه‌هاي الكترونيكي يكي از راهكارهاي بهبود آموزش دانش‌آموزان است.تا بدين جا ، خبرهايي را در خصوص مدارس كشور و وضعيت آنها بررسي كرديم .خبرهايي كه از آموزش و پرورش كشور ، تعدد يا كاهش حجم دانش آموزان ، بودجه ها ، توسعه ها حكايت داشت تا استفاده از تجهيزات و ادوات پيشرفته و استفاده از فناوري براي مدارس.اما از گفته متولي آموزش و پرورش كشور هم در خصوص يكي از ابزار فناوري مطلع شويد كه :دوربين‌هاي مداربسته براي حفاظت فيزيکي مدارس استفاده ‌شود.وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر استفاده از اين ابزار در محدوده حفاظت هاي فيزيكي از دانش آموزان و جلوگيري از خطرات احتمالي در مدارس در خصوص حجم كلاس هاي درس در موارد اضطراري هم گفت : کلاس‌هاي 40 نفره تشکيل مي‌شود.او افزود : اين گونه کلاس‌ها ممكن است در موارد اضطرار و آن هم در مناطق پرتراکم شهري تشکيل شود.به گفته وي : متوسط تعداد نفرات در کلاس‌هاي مقطع ابتدايي، 15 نفر يا در شهرها، 25 نفر است؛"توزيع جمعيت در مناطق مختلف متفاوت است."اين در شرايطي است كه حذف نوبت دوم مدارس كشور و افزايش احتمالي تعداد دانش آموزان در كلاس هاي درس و تجميع آنها براي يك نوبت، حكايت از 40 نفره شدن كلاس ها در موارد گوناگون دارد!البته اعتقاد مسئولان آموزش و پرورش كشور شايد بر افزايش 2 يا 3 نفري تعداد دانش آموزان كلاس هاي درس دلالت داشته باشد كه شنيده ها هم حكايت از آن دارد!اما آيا افزايش تعداد دانش آموزان در كلاس هاي درس، موجبات كم رنگ شدن اثرگذاري آموزشي و دشوارتر شدن تحصيل دانش را براي محصلان فراهم نمي كند؟اين مقدمه نسبتا بلند با ارائه اخبار و آمار و گزارش زمينه را به خوبي فراهم كرد تا با اشاره به روي آوري به فناوري هاي نوين به اهميت برخورداري از تجهيزات فناوري و بهره مندي از مزاياي آن براي امر آموزش و پرورش كشور بپردازيم.با توجه به تعاريف جديدي براي حوزه آموزش و پرورش در عصر حاضر با عناويني چون : آموزش مجازي ، مدارس هوشمند و الكترونيكي ، آموزش آنلاين ، آزمون الكترونيكي ، نرم افزار هاي آموزشي چند رسانه اي ، دانش آموز الكترونيكي ، آموزش از راه دور ، آموزش سيار و ديگر ، مي توان به فكر طراحي نظام نوين در اين حوزه افتاد.نظام نوين آموزشي بر اساس تعاريف جديد اشاره اي مستقيم به استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات دارد كه برنامه ريزي بر پايه آن با تبديل فضاهاي آموزشي و پرورشي به فضاهاي مجازي بسياري از مشكلات را مرتفع كرده و محدوديت ها را از ميان بر مي دارد.در مدل هاي جديد و با استفاده از اين گونه فناوري ها تعدد دانش آموز يا به ميزان نرسيدن حجم دانش آموزان براي تشكيل يك كلاس معنايي ندارد.دانش آموز محوري با فراهم آوري زمينه مناسب براي محصلان، موجبات افزايش اعتماد بنفس را در آنها فراهم كرده و در پي آن بهره وري در يادگيري را بيشتر و با كاهش فاصله معلم و دانش آموز از نظر فكري و آموزشي ، همزماني آموزش و تحصيل را منتفي و گستره آموزه ها را فراتر مي برد.اين مسئله با ايجاد كلاس هاي مجازي مبنتي بر آموزش هاي هدفمند و هماهنگ مشكل بودجه مدارس را حل كرده و كمك حالي به سبد اقتصادي خانواده ها محسوب مي شود.فضاهاي آموزشي مجهز به ابزار فناوري در كنار كلاس هاي مجازي با ايجاد زمينه آرامش و اطمينان براي دانش آموز و معلم ضمن تربيت صحيح دانش آموزان بر اساس برنامه ريزي هاي هدفمند ، انگيزه لازم براي يكايك دانش آموزان را با برقراري عدالت آموزشي ايجاد مي كند.اي كاش كه خيرين مدرسه ساز با نگرش خوبي كه به ساخت و توسعه و تجهيز مدارس در كشور دارند و با توجه به اينكه حمايتشان به قول مسئولان آموزش و پرورش كشور بسيار حياتي و ارزشمند بشمار مي رود ؛ با تاكيد بر توسعه و تجهيز مدارس بر پايه فناوري هاي نوين كمك بالاتري را به امر آموزش كرده و ثوابي عظيم را در بهره مند كردن نسل آينده ساز كشور از مزاياي فناوري نصيب خود كنند.شايد با حركت مجدانه به سمت ايجاد كلاس هاي مجازي ، بكارگيري تكنولوژي براي آموزش ، تحول نظام آموزشي با فناوري ، نوآوري و خلاقيت ، فراهم آوري زمينه عدالت آموزشي و پرورشي ، نگراني مادران و پدران هم از وضعيت تحصيلي فرزندانشان حتي بواسطه دو نوبته شدن يا يك نوبت ماندن مدارس بر طرف شود.اما به اعتقاد نگارنده نوبت فناوري بر نوبت اول ارجح است.

هیچ نظری موجود نیست: