۱۳۸۸ شهریور ۹, دوشنبه

برگزاری نمایشگاه صنایع ارتباطات در ابوظبی

ICTPRESS - دومین نمایشگاه منطقه ای صنایع ارتباطات موسوم به نمایشگاه " SIM – Signage, Imaging and Media " از هجدهم تا بیستم اکتبر سال جاری در مرکز نمایشگاههای شیخ نشین ابوظبی واقع در امارات متحده عربی برگزار خواهد شد .
به گزارش ICTPRESS به نقل از وب سایت رسمی مرکز نمایشگاههای ابوظبی ، نمایشگاه SIM در حقیقت ترکیبی از سه بخش رسانه ، تصویر برداری و اعلانات است که در غالب یک رویداد سه روزه بر روی موضوعاتی همچون چاپ دیجیتالی ، تصویر برداری ، ذخیره و پردازش داده های الکترونیکی و دیجیتالی ، آگهی و سرگرمی تمرکز دارد .طبق گفته برگزار کنندگان این نمایشگاه با توجه به رشد روز افزون صنایع ارتباطات در منطقه خاورمیانه به خصوص شیخ نشین های دوبی و ابوظبی در امارات ، پیش بینی می شود که این نمایشگاه در سال جاری تعداد زیادی از عاملان فعال در بازار ارتباطات را به خود جلب کند .گفتنی است این نمایشگاه که در سال جاری برای دومین سال پیاپی برگزار می شود زمینه مناسبی برای رشد صنعت ارتباطات در منطقه که از قوای اقتصادی خوبی در مقایسه با دیگر نقاط جهان برخوردار است ، فراهم خواهد کرد.

31 آگوست ، طراحی نخستین نسخه پایگاه داده موسوم به dBASEII

ICTPRESS - وین راتلیف یک سال پس از پایان کار نوشتن پایگاه داده Vulcan ، نخستین نسخه پایگاه داده خود موسوم به dBASEII را برای کامپیوترهای شخصی طراحی کرد.
dBASEII اولین سیستم جامع مدیریت پایگاه داده بود که در سال 1980 طراحی شد و حاصل اندیشه راتلیف بود که توسط کمپانی " آشتون تیت " به بازار عرضه شد و چهارسال بعد نیز برای کامپیوترهای شخصی IBM مورد استفاده قرار گرفت.این برنامه که ویژگی‌های بسیار زیادی را به کامپیوترهای سازگار با محیط IBM ارائه می‌کرد پایه و اساس فناوری دیتابیسی شد که امروزه یکی از مهم‌ترین فناوری‌های مرتبط با کامپیوتر محسوب می‌شود.

۱۳۸۸ شهریور ۷, شنبه

تبديل از يك جامعه توليد بنيان متعارف به يك جامعه دانش بنيان

ICTPRESS - بعد از پايان برنامه تكفا در سال 84 تصميم گرفته شد تا پروژه تدوين برنامه جامع فناوري اطلاعات ايران با هدف بازنگري و ارتقاي برنامه ملي توسعه و كاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور و استفاده از تجارت موفق جهاني در بهبود سياست‌ها و راهبردهاي ملي در دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني به انجام برسد.
به گزارش ICTPRESS : نظر به اهميت فناوري اطلاعات و ارتباطات در چارچوب ارزشي جمهوري اسلامي ايران و توجه به اين فناوري به عنوان يكي از عوامل رشد اقتصادي ايران و با توجه به اين كه سياست‌ فناوري اطلاعات و ارتباطات، يكي از پايه‌ها و بخش‌هاي كليدي سياست‌هاي اقتصادي و توسعه‌اي است، بعد از پايان برنامه تكفا در سال 84 تصميم گرفته شد تا پروژه تدوين برنامه جامع فناوري اطلاعات ايران در دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني به انجام برسد. در اين پروژه براساس سياست‌هاي دبيرخانه و به منظور بهره‌گيري حداكثري از توان خبرگاني كشور، بيش از 160 نفر از خبرنگان و صاحبنظران حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور در 14 كارگروه تخصصي براساس متدولوژي تدوين شده براي پروژه، به انجام مطالعات در بخش‌هاي مختلف پرداختند.حاصل بيش از 70000 نفر ـ ساعت كار كارشناسي، 45 گزارش مطالعاتي به همراه سند راهبردي و برنامه اقدام برنامه جامع فناوري اطلاعات ايران است. علاوه بر اين گزارش ها، اين پروژه ثمرات ارزشمند ديگري نيز داشت. تجربه انجام يك پروژه بزرگ سياستگذاري براساس متدولوژي خاص توسط جامعه متخصصين كشور، بهره‌گيري از تجارب مشاورين خارجي، به وجود آمدن جمع‌هاي خبرگاني در قالب هم انديشي‌هاي خبرگان به منظور بهره‌گيري از خرد جمعي و افزايش غناي محتوايي نتايج و درگير نمودن قشر وسيع‌تري از خبرگان كشور در امر سياستگذاري از جمله مهمترين نتايج فرعي اين پروژه است.به گزارش ICTPRESS : چشم‌انداز بيست ساله كشور كه رسما از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شده، ايران 1404 را به لحاظ ماهيت، جامعه‌اي دانايي محور و دانش بنيان تعريف مي‌كند. با توجه به اين چشم‌انداز، ايران اسلامي بر آن است كه ظرف دو دهه آينده از يك جامعه توليد بنيان متعارف به يك جامعه دانش بنيان پيش رو در منطقه تبديل شود. در برنامه فن آوري اطلاعات ايران كه از سوي دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني تدوين شده، آمده است: با عنايت به اين موضوع، فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يكي از فناوري‌هاي نوين تسهيل كننده و توانمندساز در راستاي نيل به سوي جامعه دانايي محور و توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي از جايگاه نسبتا بالايي در مفاد قانوني برنامه‌هاي توسعه كشور برخوردار شده است و بي‌شك چشم دوختن به ايران 1404 بدون توجه شايسته و در خور به فناوري اطلاعات و ارتباطات و توسعه و كاربري آن در كشور امكان پذير نخواهد بود.

29 آگوست ، معرفی نخستین نشر زبانی سطح بالا "بیسیک"

ICTPRESS - زبان بیسیک مایکروسافت ، 29 سال قبل در چنین روزهایی ( بین روز 29 آگوست و اول سپتامبر تردید وجود دارد) برای ریزپردازنده‌های 16 بیتی 8086 معرفی شد که در واقع نخستین نشر زبانی سطح بالا برای استفاده در ماشین‌های 16 بیتی محسوب می‌شود.
اولین کامپیوتر 16 بیتی در سال 1964 میلادی و توسط یک شرکت آمریکایی موسوم به " دیتا جنرال" تولیدشد که " نوا" نام داشت.زبان بیسیک نیز یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالاست که توسط جان کمنی و توماس کورتز در اواسط دهه 600 میلادی ابداع شده بود و بعدها توسط کمپانی مایکروسافت مورد استفاده قرار گرفت و پایه و اساس نخستین سیستم عامل این شرکت موسوم به " داس" را تشکیل داد.

۱۳۸۸ شهریور ۴, چهارشنبه

27 آگوست ، ابداع زبان برنامه نویسی Modula-1

ICTPRESS - نیکلاس ویرث یکی از متخصصان صاحب نام در تاریخ فناوری است که پس از ابداع زبان برنامه نویسی Modula-1 و ثبت این اختراع بزرگ به نام خود برای همیشه در صفحات تاریخ فناوری ماندگار شد.
وی در واپسین روزهای ماه آگوست، یعنی زمانی که بیشتر مردم در تعطیلات تابستانی به سر می بردند، این زبان برنامه نوسیس پیشرفته را در آزمایشگاه کوچک خود ابداع کرد . زبانی که یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و پیمانه‌ای محسوب می‌شود و از زبان پاسکال مشتق شده است.ویرث یک سال بعد از اختراع این زبان Modula-2 را طراحی و تولید کرد که فاقد توابع و رویه های استاندارد بود و می‌توانست تجرید داده‌ها را پشتیبانی کند که در واقع به نوعی کاستی‌ها و نواقص زبان پاسکال را جبران می‌کرد.

۱۳۸۸ شهریور ۳, سه‌شنبه

افتتاح آزمايشگاه آزمون و ارزيابي تجهيزات در شبكه انتقال

ICTPRESS - براي نخستين بار در كشور، آزمايشگاه آزمون و ارزيابي تجهيزات (IPV6 و IPV4) در شبكه انتقال تاسيس و با حضور روساي مركز تحقيقات مخابرات ايران و دانشگاه صنعتي شريف افتتاح شد.
به گزارش ICTPRESS اين آزمايشگاه به همت دانشگاه صنعتي شريف و با حمايت مركز تحقيقات مخابرات ايران در دانشكده كامپيوتر اين دانشگاه تجهيز و راه‌اندازي شد. با راه‌اندازي اين آزمايشگاه، صنعتگران و فعالان حوزه ICT كشور مي‌توانند از آن به عنوان يك مرجع براي تست تجهيزات روتر و سوئيچ‌هاي مخابراتي استفاده كنند. اين گزارش حاكي است با تاسيس اين آزمايشگاه علاوه بر تست و ارزيابي تجهيزات شبكه، بستر مناسب تحقيقاتي براي دانشجويان و اساتيد جهت ورود به اين عرصه حوزه و همچنين خدمات آموزشي و تخصصي به فعالان در عرصه صنعت و بخش خصوصي ارائه خواهد شد. بنا بر اعلام مركز تحقيقات مخابرات ايران با هدف حمايت از مراكز پژوهشي و تحقيقاتي در حوزه ICT، تفاهم نامه‌هاي همكاري با 16 دانشگاه كشور در سه محور "آموزش" ، "پژوهش" و"ايجاد آزمايشگاه‌هاي تخصصي" امضا كرده كه تجهيز آزمايشگاه مذكور نيز در راستاي تفاهم‌نامه في‌مابين اين مركز و دانشگاه صنعتي شريف صورت گرفته است.

26 آگوست ، عرضه ریزپردازنده 16 بیتی موتورولا

ICTPRESS - روز 26 آگوست سال 1979 میلادی، موتورولا که یکی از شناخته شده‌ترین برندهای تجاری در دنیای فناوری به شمار می‌آید، ریزپردازنده 16 بیتی خود موسوم به 6800 را به بازار عرضه کرد که در آن از 68 هزار ترانزیستور استفاده شده بود.
موتورولا که بیشتر بر روی صنایع الکترونیک نظامی و دفاعی متمرکز بود، بعدها پس از مواجه شدن با این واقعیت که نمی‌تواند به رقابت با شرکت‌های اینتل و AMD در زمینه تولید ریزپردازنده بپردازد، تولید این محصول را متوقف کرد و بر روی بازار مخابرات و ارتباطات سیار متمرکز شد.

چهار سال زمان، براي اجراي پرونده الكترونيكي سلامت

ICTPRESS - فاز مطالعاتي پرونده الكترونيكي سلامت تقريبا از سه سال گذشته شروع شده و مي‌توان گفت معماري پرونده‌ي سلامت به اتمام رسيده است.
سجاد مروجي ، مدير توسعه فن‌آوري‌هاي نوين مركز مديريت آمار و فن‌آوري اطلاعات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي در گفت‌و‌گو با خبرنگارICTPRESS گفت: سيستم پرونده الكترونيك سلامت بايد از سيستم‌هاي اطلاعات حوزه سلامت مستقل ولي يكپارچه باشد زيرا پرونده الكترونيك سلامت يكپارچه كننده تمام چارچوب‌ يكپارچه‌سازي اطلاعات سلامت است.وي گفت: براي اجراي پرونده الكترونيكي سلامت چهار سال زمان در نظر گرفته شده و در حدود 6 ماه است كه كار اجرايي اين طرح آغاز شده است. وي خاطرنشان كرد: در سال جاري و تا پايان سال چند سرويس پرونده الكترونيكي سلامت خارج مي‌شود و اين پروژه‌ها را در مناطقي به صورت پايلوت اجرا مي‌كنيم.

درمان موفقیت آمیز غضروف با سلولهای بنیادین

ICTPRESS - دانشمندان مالزیایی به تازگی توانسته اند از سلولهای بنیادین در درمان و ترمیم غضروف یا نرمه استخوان استفاده کنند .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " ساینس دیلی" ، طبق گفته "لیو تیانگ" وزیر بهداشت مالزی ، در حال حاضر کشور مالزی درعرصه مطالعات مربوط به سلولهای بنیادین رشد بسیار قابل توجه ای دارد و دانشمندان مالزیایی به تازگی توانسته اند از سلولهای بنیادین برای ترمیم نرمه استخوان بهره گیرند .وی افزود : هم اکنون دانشمندان مالزی مطالعات گسترده ای نیز در راستای استفاده از سلولهای بنیادین در درمان بیماری های خونی ، لوسمی مزمن، بیماری لیمفوماس و تومور سلولهای نطفه ای آغاز کرده اند .وی در سمیناری که به همین منظور در بیمارستان "آمپانگ" برگزار شد اعلام کرد تا زمانی که هدف از انجام تحقیقات و آزمایشات بر روی سلولهای بنیادین جنینی با هدف نجات جان انسانها باشد نمی توان مسائل اخلاقی را مانعی بر سر راه رشد این علم قرار داد.

25 آگوست ، عرضه اولین مودم با نام تجاری " هایس" به بازار آمریکا

ICTPRESS - آگوست سال 1979، نیز مانند بسیاری دیگر از روزهای دهه 70 میلادی مملو از رویدادهای تاریخی بزرگ و کوچکی است که هرکدام از آنها به نحوی برسرنوشت فناوری موثر بوده‌اند.
روز 25 آگوست که در برخی متون روز 28 این ماه را درست می‌دانند، روزی بود که برای نخستین بار واژه " مودم" پا به عرصه فناوری گذاشت.شرکت " Hayes Microcomputer Produu " اولین مودم خود را با نام تجاری " هایس" به بازار آمریکا عرضه کرد.مودم‌ها، ابزاری واسط به شمار می‌آیند که می‌توانند دو کامپیوتر یا یک کامپیوتر و شبکه را به هم متصل کرده و داده‌های آنها را برای انتقال از طریق خطوط تلفن از حالت رقمی به قیاسی مبدل می‌کنند.

۱۳۸۸ شهریور ۲, دوشنبه

سيستم‌ها و سرويس‌هاي مخابراتي

ICTPRESS - گسترش برنامه‌هاي كاربردي كه پهناي باند زيادي نياز دارد و لزوم دسترسي از راه دور كاربران و مشتركين به اين برنامه‌ها، تقاضاي روزافزوني را براي ارائه خدمات ارتباطي با پهناي باند بالا و شبكه‌هاي متناسب آن ايجاد كرده است، شبكه‌هاي اختصاصي راه دور با استفاده از بستر ارتباطات ماهواره‌اي (VSAT)، در ميان شبكه‌هاي ارتباطي با پهناي باند بالا از متداول‌ترين شبكه‌هاست.به گزارش ICTPRESS مهم‌ترين امتيازهاي شبكه‌هاي VSAT شامل« هزينه‌ي راه‌اندازي پايين، قابليت جابه‌جايي ايستگاه‌ها، عدم محدوديت جغرافيايي در توسعه و راه‌اندازي، امكان ايجاد شبكه‌اي كاملا اختصاصي با بالاترين استانداردهاي امنيت اطلاعات و امكان مديريت يكپارچه و متمركز بر كل نقاط شبكه» است. ارتباطات تلفني از طريق شبكه‌ي IP اهميت ويژه‌اي دارد. زيرا هزينه‌هاي تمام شده از اين طريق براي خدمات دهنده و مشتري بسيار كاهش مي‌يابد به همين دليل بسياري از سازمان‌ها براي ارتباطات درون سازماني از اين فناوري استفاده مي‌كنند. اما سيستم جامع متمركز بانكي (Core Banking) بر خلاف سيستم‌هاي توزيع شده و شعبه محور، كليه اطلاعات مربوط به فعاليت‌هاي بانكي را به صورت مجتمع و متمركز در يك سيستم پايگاهي واحد، ذخيره و پردازش مي‌كند. با توجه به گسترش بسترهاي مخابراتي، استفاده از اين سيستم‌ها تحولي در مديريت و ارائه‌ي خدمات بانكي ايجاد كرده است. زيرسيستم‌هاي اصلي سامانه‌ي جامع بانكداري شامل« مديريت و پيكربندي، مشتريان، حسابداري ، سپرده‌هاي اوراق بهادار، تسهيلات، اعتبارات اسنادي و مبادلات ارزي ، توليد گزارشات و بانكداري نوين» است.

24 آگوست ، ارائه صفحه‌های گسترده "Spreadsheets"

Spreadsheets - ICTPRESS یا صفحه‌های گسترده اصطلاحی است که معمولاً برای سرمایه‌گذاری‌ها، پیش‌بینی‌ها، امور مالی و حسابداری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این برنامه که در واقع ماتریسی از سطرهای دارای شماره و ستون‌های دارای حروف الفبا است، برای نخستین بار در تابستان سال 1979 و توسط دو متخصص به نام‌های " دن برکلین و باب فرانستون" ارائه شد و ویزی کالک ( Visicalc ) نام گرفت.صفحه‌های گسترده سلول‌های خاصی را در اختیار کاربر خود قرار می‌دهند که هر کدام از آنها دارای نشانی مخصوص به خود است و در هر سلول مقادیر مختلف می‌توانند فرمول مخفی یک محاسبه را انجام دهند. این برنامه معمولاً از هزاران تا میلیون‌ها سلول تشکیل می‌شود که یکی از شناخته شده‌ترین نمونه‌های آن برنامه Excel کمپانی مایکروسافت است.

۱۳۸۸ شهریور ۱, یکشنبه

دستگاهی در قلب بیمار که با پزشک صحبت می کند

ICTPRESS - به تازگی محققان آمریکایی موفق به ساخت یک دستگام تنظیم ضربان قلب شده اند که این دستگاه می تواند به صورت مادام العمر در بدن بیمار جاسازی شود و به صورت وایرلس با پزشک فرد بیمار ارتباط داشته باشد .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " ساینس دیلی" ، این دستگاه کنترل ضربان قلب به صورت وایرلس با پزشک فرد ارتباط داشته و اطلاعات را به صورت آنلاین و از طریق اینترنت و با نرم افزاری که به همین منظور نوشته شده به پزشک منتقل می کند و چنانچه اختلالی در سیستم قلبی فرد بیمار مشاهده شود این دستگاه فوراً عکس العمل نشان می دهد و پزشک را از جزئیات این اختلال مطلع می سازد. در حال حاضر یک زن آمریکایی داوطلب شده که این دستگاه را که توسط محققان مرکز پزشکی St Jude Medical ساخته شده در در بدنش جاسازی کنند.این فناوری از سوی وزارت بهداشت آمریکا تایید شده و بنا بر گفته سازندگان آن ، این دستگاه می تواند در آینده نه تنها برای کنترل بیماری های قلبی بیماران بلکه برای افرادی که به بیماری فشار خون و دیابت مبتلا هستند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

۱۳۸۸ مرداد ۳۱, شنبه

23 آگوست ، ورود واژه فراکتال به ادبیات صنعت کامپیوتر

ICTPRESS - روز بیست و سوم آگوست سال 1997 میلادی، یک ریاضی‌دان به نام "مندل بروت" با مجموعه‌ای به همین نام کار بر روی فراکتال‌ها را ادامه داد.
وی پیش از این و در سال 1975 دست به کار بررسی اشکالی شد که که به طور نامنظم الگویی را به نمایش می‌گذاشتند. بروت نام این اشکال را فراکتال گذاشت و این واژه از این زمان به بعد وارد ادبیات صنعت کامپیوتر شد.در حال حاضر متخصصان کامپیوتر با کمک فراکتال‌ها، تصاویر شبه طبیعی مانند؛ مناظر، ابرها و جنگل‌ها را ایجاد می‌کنند و از این ویژگی برخوردارند که هر قطعه از این تصاویر پس از بزرگ شدن هیچ تفاوتی با کل تصویر ندارد. این تصاویر هم اکنون با عنوان تصاویر "وکتور" نیز شناخته می‌شوند.

حلول ماه رمضان مبارك باد

محمد فواد رحمان سرشت – ICTPRESS – در نخستين روز از ماه مباركي قرار داريم كه نفس كشيدن و خوابيدن در ايام آن هم عبادت است.
ماهي پر بركت كه نعمات پروردگار يكتا در آن بر زمين و زمينيان فرود آمده است.برخوردارى از درك صحيح از ماه مبارك رمضان، موجبات به دست آوردن مواهب و بركات الهى و هدايا و عطاياى ربانى در اين ماه را فراهم مى كند.انسان مومن، در آغاز و پيش از انجام هرگونه رفتار و برخورد با اين ماه، در تب و تاب به دست آوردن آگاهى از چيستى ماه رمضان و كسب معرفت لازم درباره مقام، موقعيت و جايگاه آن است.آن گونه كه امام زين العابدين (ع) اين آگاهى و معرفت را ملتمسانه از پروردگارش طلب مى كند:خدايا بر محمد و آل او درود فرست و شناخت فضيلت ماه رمضان و بزرگداشت حرمتش را به ما الهام فرما.هنگامى كه ماه رمضان فرا مى رسيد پيامبر (ص) مى فرمود: منزه است خدا، بنگريد كه به استقبال چه مى رويد و چه به شما روى مي آورد و اين جمله را سه بار تكرار فرمود.رمضان اسمى از اسماء الهى است.رمضان از مصدر «رمض‏» به معناى شدت گرما، و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است، انتخاب چنين واژه‏اى براستى از دقت نظر و لطافت‏خاصى برخوردار است چون سخن از گداخته شدن است و شايد به تعبيرى دگرگون شدن در زير آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بى امان آن.رمضان ماه تحمل شدائد و عطش است، عطش ناشى از آفتاب سوزان يا گرماى شديد روزهاى طولانى تابستان. رسول خدا (ص) فرمود: درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى شوند و تا آخرين شب بسته نمى شوند.اما دوستان من ماه رمضان با تمام بركات و صفايي كه دارد بهترين زمان براي آگاهي يافتن از دانش روز نيز هست .فراغت بدست آمده در اين ماه مبارك بهمراه آرامش و فرصت مغتنم جاي آن است تا با بهره مند شدن از علوم روز هرچه بيشتر بر معلومات خود بيافزاييم.با پيوستن به مطالعه و شناخت بهتر ، از معصيت ها دور شده و به درك بزرگي و عظمت خالق اين جهان بيشتر پي خواهيم برد.از همه شما عزيزان التماس دعا دارم.

فعاليت يك چهارم شركت‌هاي IT در بخش نرم‌افزار

ICTPRESS - بر مبناي برآورد به عمل آمده حدود 25 درصد شركت‌هاي فعال در حوزه IT در بخش نرم‌افزار فعال هستند كه حدود 400 تا 500 شركت كوچك و متوسط را شامل مي‌شود.
امير ذاكري در گفت‌وگو با خبرنگار ICTPRESS گفت: حجم بازار صنعت نرم‌افزار ايران در سال 2006 در حدود 500 ميليون دلار بوده است كه تنها 22 درصد از كل توليد ناخالص داخلي ايران را در اين سال تشكيل مي‌دهد. به گفته وي توليد نرم افزار در ايران را مي‌توان در دو زمينه عمده شامل بسته هاي نرم‌افزاري و نرم‌افزارهاي سفارشي كه حجم نرم‌افزارهاي سفارشي حدود 90 درصد از كل بازار تخمين زده مي‌شود، بررسي كرد.وي افزود: از لحاظ كيفيت نرم‌افزارهاي توليد داخل در حد متوسط است به طوري كه كشور ما از نظر توليد داخل مشكل نداشته و نرم‌افزارهاي توليد شده در داخل در بازارهاي هدف با استقبال روبه‌رو شده و برخي از پروژه‌هاي نرم‌افزاري در كشورهاي اروپايي، آمريكايي، آسياي مياني، حوزه خليج فارس و افغانستان توسط متخصصان ايراني در حال اجراست.

۱۳۸۸ مرداد ۳۰, جمعه

رقابت گسترده فیس بوک تازه کار با گوگل کهنه کار

ICTPRESS - سایت اجتماعی فیس بوک روز به روز در حال گسترش دامنه فعالیتی خود در اقصی نقاط جهان است و پیشرفت این سایت به لحاظ جذب کاربران از هر کشور و از هر گروه اجتماعی موجب شده که مقامات آن اهداف گسترده تری را دنبال کنند و حتی به این فکر بیافتند که با گوگل که یک موتور جستجوگر محبوب و کهنه کار در جهان است رقابت کنند.
به گزارش ICTPRESS به نقل از "شینهوانت" ، فیس بوک در تلاش است تا با به کار گیری روش های استراتژیک قدم های استوارتری در بازار اینترنتی جهان بردارد .هفته گذشته این شرکت موفق به خریداری سهام "فرند فید" یکی دیگر از پلتفورم های اجتماعی محبوب در جهان شد و البته سعی کرد تا قابلیت موتور جستجوگر خود را نیز ارتقاء دهد .طبق گفته متخصصان ، خرید "فرندفیت" از سوی فیس بوک موضوع بسیار پر اهمیتی است و می تواند قدرت فیس بوک را در عرصه خدمات اجتماعی آنلاین به طرز چشمگیری افزایش دهد .بسیاری از متخصصان بر این اعتقادند که حرکات اخیر فیس بوک این سایت را به پلتفورمی تبدیل کرده که کاربران را ملزم می کند برای پیشرفت در امور روزانه شان به طور حتم به این سایت سر بزنند .طبق این گزارش اکنون اندک زمانی است که زمزمه هایی از تمایل گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوگر جهان برای ورود به بازار وب سایت های پرطرفدار اجتماعی می گذرد و در عین حال زمزمه هایی از جانب مقامات فیس بوک برای ورود به عرصه بازار جستجوی اینترنتی شنیده می شود .بسیاری از متخصصان این رقابت ها را رقابت پپسی و کوکاکولا تعبیر کرده اند که هر یک قصد دارد با دزدیدن حوزه فعالیتی رقیب ، دیگر پا را از حوزه فعالیتی خود فراتر گذارد . با توجه به اقداماتی که از سوی هر دو شرکت در ماههای اخیر صورت گرفته می توان انتظار داشت که در آینده نه چندان دور رقابتی سخت در میان دو شرکت شکل بگیرد که البته پیش بینی نتیجه این رقابت ها امری بسیار مشکل است که متخصصان ان را به گذشت زمان موکول کرده اند .

22 آگوست ، عرضه چاپگر ماتریسی MX-80 به بازار

ICTPRESS - چاپگر ماتریسی MX-80 توسط کمپانی اپسون به بازار عرضه شد تا استانداردی جدید برای چاپگرهای با کارایی بالا و قیمت پایین ایجاد شود.
در صورتی که علاقمند به تکمیل محتوای این بخش یا بخش‌های دیگر ستون تقویم الكترونيكي باشید، می‌توانید اطلاعات تکمیلی خود را به نشانی پست الکترونیک INFO@ICTPRESS.ir ارسال کنید.لطفا در متن ارسال شده مشخص کنید که محتوای کدام یک از موارد با ذکر تاریخ را مد نظر دارید.

۱۳۸۸ مرداد ۲۷, سه‌شنبه

اولين كنفرانس ملي دولت همراه برگزار مي شود

ICTPRESS - اولين كنفرانس ملي دولت همراه با همراهي و مديريت علمي اساتيد دانشگاههاي معتبر ايران و مشارکت و همکاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، شرکت هاي مادر تخصصي ، شرکت هاي مخابرات استاني، پارک علمي فناوري وزارت علوم و انجمن ها و قطب هاي علمي مخابراتي، کارخانجات مخابراتي و صنايع راه دورهمزمان با ولادت امام رضا (ع) در آبان ماه به مدت 2 روز در مشهد مقدس برگزارمي‌شود.
به گزارش ICTPRESS : دكتر صمد مومن بالله، رييس هيات مديره شركت ارتباطات زيرساخت در مراسم اولين جلسه سياست گذاري كنفرانس گفت: اگر بخواهيم صرفا يك كنفرانس را برگزار كرده و به ارائه چند مقاله اكتفا كنيم كاري بيهوده بوده ومي‌توان گفت كه كار مثبتي را انجام نداده ايم ؛ بنابراين بهتر است كنفرانسي كاربردي_توسعه‌اي برگزار كنيم و شركت‌ها و سازمان‌هايي كه مي توانند امكاناتشان را به نمايش بگذارند نيز در آن شركت كنند.وي ادامه داد: در اين كنفرانس جاي وزارت بازرگاني با امضاي ديجيتال يا شوراي عالي اطلاع رساني خالي است ؛ بنابراين اگر اين گونه كارها به سمت كاربردي شدن پيش برود و يا به صورت كارگاه آموزشي باشد بهتر و موثرتر خواهد بود .وي فرهنگ‌سازي را در اين زمينه مهم دانست و گفت: فقط صرف گذاشتن يك كنفرانس و هزينه كردن مهم نيست بلكه بهتر است برداشت آخر كنفرانس به گونه اي باشد كه فرهنگ‌سازي كرده باشيم و جا دارد متوليان امر و حاميان و برگزاركنندگان به‌طور فعال در آن شركت كنند.به گفته وي اين كنفرانس بهتر است به يك بيانيه ختم شود .اما دكتر حبيب الله اصغري، دبير كنفرانس درباره اهداف برگزاري اين كنفرانس گفت: آشنايي با جديدترين يافته ها و نظريات علمي و تخصصي جهان، شناسايي ارائه دهندگان برتر و سازمان هاي موفق در ارائه و توليد خدمات محتوايي، ارائه راهکارهاي راهبردي در بهره وري از خدمات محتوايي تلفن همراه، تبادل ارزنده ترين تجارب و آزموده هاي ايران و جهان در به کارگيري حداکثري قابليت هاي تلفن همراه، توليد و بومي سازي خدمات محتوايي تلفن همراه از جمله اهداف برگزاري كنفرانس محسوب مي شود .وي، تبيين جايگاه خدمات مجازي به عنوان بستر نوآوري وشکوفايي در ارائه خدمات، معرفي فرصتهاي جديد شغلي در حوزه خدمات مجازي، توسعه و ترويج دانش «راهبردهاي الکترونيک» و کسب مهارت هاي کاربردي آن ، ايجاد و تشکيل بنياد و انجمن ايراني «راهبردهاي الکترونيک» و معرفي خدمات تعاملي و ارائه طرح هاي موفق اجرايي را از ديگراهداف كنفرانس برشمرد.دبيراولين كنفرانس ملي دولت همراه درباره ديگر اهداف كنفرانس ادامه داد: نقش قوانين و مقررات در تحقق دولت همراه، دولت همراه در چشم انداز بيست ساله نظام و برنامه پنجم توسعه، جايگاه اصل 44 قانون اساسي در اقتصاد دولت همراه و امکان سنجي توسعه و گسترش طراحي بومي و تحليل و کاربردهاي عملي و بهينه سازي سيستمهاي ارتباطات از ديگر اهداف است.اصغري ارائه خدمات غيرصوتي و محتوايي، تراکنشهاي سيار، مديريت سيار (ارتقاء سطح عمليات داخلي و اداري در بخش دولتي، ارتباطات سيار (بهبود ارتباط بين دولت و شهروندان C2G , G2C و B2C و B2B) مقايسه و مزاياي دولت الکترونيک و دولت موبايل، سيستم عامل هاي تلفن همراه و ابزارهاي سيار و امنيت اطلاعات سيار، آموزش و فرهنگ سازي همگاني و مهندسي مجدد فرآيند خدمات مجازي، چالش هاي قانوني و قضايي و ساختاري در بکارگيري خدمات محتوايي را به عنوان محورهاي کنفرانس ذكر كرده و اظهار داشت: توليد محتوا و بومي سازي خدمات واطلاعات تلفن همراه، روان شناسي و پايش بهبود تعاملات انساني در ارتباطات تلفن همراه، استاندارد و زيرساختهاي ارتباطي لازم جهت توسعه راهبردهاي الکترونيکي ، نرم افزارهاي کاربردي در گوشي هاي تلفن همراه و نقش ارائه دهندگان سرويس و محتوا در اصلاح الگوي مصرف از ديگر محورها است.به گفته وي مخاطبان کنفرانس شامل « مديران کل و مقامات ارشد دولتي و سياست گذار و تصميم ساز در حوزه ارتباطات سيار کشور، مديران ارشد سازمان هاي دولتي و مديران عامل شرکت هاي سهامي مخابرات استان ها، معاونان و مسؤولان دفاتر فناوري اطلاعات کليه سازمان هاي دولتي و خصوصي، مديران سازمانهاي مديريت شهري، شهرداري ها، سازمان ترافيک، پليس، مديران و مسئولين ارشد بانک هاي دولتي و خصوصي و موسسات مالي و نهادهاي اقتصادي و اعتباري کشور مديران و متخصصان شرکت هاي نرم افزاري و صاحبان صنايع مخابراتي راه دور و کارخانجات مخابراتي و صنايع وابسته › است.دبير كنفرانس افزود: نمايندگان کمپاني هاي خارجي توليد کننده تجهيزات سيار و تلفن همراه ،مشاورين ارشد و تصميم سازان حوزه ارتباطات، اساتيد و اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي و نهادهاي آموزشي _ پژوهشي و دانشجويان ، محققان و پژوهشگران عرصه مخابرات و ارتباطات، انجمن هاي صنفي- مشاوره اي و حرفه اي در حوزه ارتباطات و قطبهاي علمي- مخابراتي کشور، پژوهشکده ها _ پارکهاي علمي فناوري از ديگر مخاطبان اين كنفرانس است.وي ، ارائه شانزده مقاله برتر و منتخب در قالب چهار پنل تخصصي، ارائه دو عنوان کارگاه آموزشي و تجارب عملي مبتني بر نياز مخاطبان همايش، برگزاري نمايشگاه تخصصي توانمندي صنايع و دستاوردهاي سازمان ها و موسسات برتر، برگزاري نمايشگاه کتب آموزشي و لوحها و نرم افزار هاي تخصصي، برقراري «کلينيک راهبردهاي الکترونيکي » و جلسات پرسش و پاسخ، اهداء جايزه «راهبرد برتر الکترونيک» به بهترين مقاله يا تجربه ارائه شده، اهداء بسته آموزشي کامل کنفرانس به کليه شرکت کنندگان، اهداء گواهينامه آموزشي معتبر به شرکت کنندگان در کنفرانس را از جمله برنامه‌ها و ويژگي‌هاي کنفرانس ذكر كرد.اصغري ادامه داد: برگزاري نظر سنجي و مسابقات SMS درون کنفرانس، چاپ و توزيع تمبر ويژه کنفرانس با همکاري شرکت پست ، برگزاري اولين نمايشگاه تخصصي «موبايل و خدمات مجازي» در محل دايمي نمايشگاههاي بين المللي خراسان رضوي ، چاپ ويژه نامه و کتاب و CD مجموعه مقالات برگزيده و راهبردهاي علمي – عملي ، گزارش دبيرخانه کنفرانس از آئين نامه «انجمن راهبردهاي الکترونيکي» درحال تاسيس ، ثبت نام رايگان کليه شرکت کنندگان متقاضي در انجمن توسط دبيرخانه ، تور زيارتي حرم مطهر حضرت رضا (ع)، سخنراني هاي کليدي سخنرانان و مسئولين کشور ، پخش گزارشها و کليپهاي تصويري ، تقدير از مشارکت کنندگان , صاحبان مقالات برتر و تقدير از برگزيدگان مسابقات ( قبل و در حين برگزاري همايش ) از ديگر برنامه‌هاي در نظر گرفته شده براي اين كنفرانس است.وي درباره برنامه زمان‌بندي كنفرانس گفت: مهلت ارسال چکيده مقالات بصورت فايل WORD تا تاريخ 15 شهريور ماه ، اعلام فهرست مقالات برگزيده تا 21 شهريورماه، مهلت ارسال متن کامل مقالات و ارائه پوسترها تا چهارم مهرماه، اعلام نتايج نهايي مقالات پذيرفته شده (داوري متن کامل ) تا 11 مهرماه، دريافت مقالات اصلاح شده و بارگذاري در وب سايت کنفرانس تا 25 مهرماه ، آخرين مهلت رزرو غرفه در نمايشگاه جانبي تا 11 مهرماه، مهلت ثبت نام در کنفرانس ( مرحله اول ) تا يكم شهريورماه ، مهلت ثبت نام در کنفرانس ( مرحله دوم )تا 25 مهرماه سال جاري است.به گزارش ICTPRESSهمچنين دكتر صفوي دبير علمي كنفرانس با بيان اينكه رشد و توسعه موبايل از موضوعات مورد توجه در محورهاي كنفرانس است ، اظهار داشت: ما درصدديم با همكاري و همفكري متفكران و محققان اين حوزه به نتايج علمي و موثري دست يابيم و به دنبال ايجاد فضايي هستيم كه افراد بتوانند تجارب خود را منتقل و با يكديگر در ارتباط باشند.صفوي با بيان اينكه از حدود هشت سال گذشته در هنك كنگ بحث WWW يا دنياي بدون سيم مطرح بود گفت: يكي از كتاب‌هاي مهمي كه مطالعه آن را توصيه مي كنم كتاب« زندگي در حال حركت » تاليف دكتر سيدرضا عاملي است.وي با بيان اينكه ما از سياست درهاي باز براي ارزيابي مقالات استفاده مي كنيم، ابراز داشت: از علاقه‌مندان بخش خصوصي و دولتي متخصص و كارشناس در اين حوزه و در كميته علمي كنفرانس استفاده خواهيم كرد و دعوت به همكاري و مشاركت داريم.وي گفت: به نظر مي رسد يكي از واژه‌ها ي كليدي كه بايد در ارائه مقالات به آن توجه شود واژه همگرايي است كه در شبكه‌هاي ارتباطي دنيا شاهد آن هستيم و آن را مي توانيم در حوزه سرويس ها نيز مطرح كنيم؛ اين مفهوم عمدتا بر سه مبناي همگرايي در « سرويس‌ها، تكنولوژي و همگرايي در شركت‌هايي كه اين خدمات را ارائه مي‌دهند» است.وي با بيان اينكه مقالات بايد نيم‌نگاهي به حوزه‌هاي ارتباطي داشته باشند و اين كار به ما فرصت مي دهد سطح علمي كنفرانس را افزايش دهيم ، گفت: علاقه‌منديم در تيم كميته علمي و داوران ما از بخش دانشگاهي ، مراكز تحقيقاتي و بخش آرندي شركت‌هاي دولتي و خصوصي حضور داشته باشند و مايل به مشاركت و همكاري آن‌ها هستيم.وي گفت: هر چيزي كه بتواند ما را به كاربران مرتبط كند مي‌تواند در حوزه M_GOVERMENT قرار گيرد و اين بايد در تدوين اهداف كنفرانس مدنظر قرار گيرد.


آنفلوآنزای خوکی الهام بخش ساخت بازیهای ویدئویی

ICTPRESS - از زمان انتشار ویروس آنفلوآنزای خوکی در جهان از ماه آوریل سال جاری ، این بیماری نگرانی های گسترده ای در سطح جهانی ایجاد کرده اما برای سازندگان بازیهای ویدئویی این بیماری الهام بخش ساخت بازیهای جدید بوده است.
به گزارش ICTPRESS به نقل از " تی جی دیلی" ، به تازگی محققان هلندی در راستای بالابردن سطح آگاهی های عمومی از این بیماری مرگ زا ، بازی ای طراحی کرده اند که در آن بازی کنندگان با چالش کنترل یک شیوع ناگهانی از این بیماری روبرو می شوند .گزارش ها حاکی است سازمان بهداشت جهانی نیز این بازی رایانه ای را تایید کرده و آن را برای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر این بیماری مفید دانسته است.گفتنی است این بازی را می توان بر روی وب سایت http://www.thegreatflu.com/ به صورت آنلاین انجام داد .

18 آگوست ، معرفی اولین کامپیوتر 32 بیتی "VAX11/780"

ICTPRESS - سي و يك سال پیش در چنین روزی ، شرکت کامپیوتری موسوم به"DEC" اولین کامپیوتر 32 بیتی را با نام تجاری " VAX11/780" به بازار معرفی کرد.
پیش از این کامپیوترهای 16 بیتی در بازار وجود داشتند که تنها نیمی از توان پردازشی کامیوتر جدید DECرا داشتند . اولین کامپیوتر 16 بیتی توسط کمپانی دیتا جنرال در سال 1969 تولید و عرضه شد که "نوا" نام داشت و پیش از این نیز دو کامپیوتر PDP-1 و PDP-8 در بازار وجود داشتند که هر دو 8 بیتی بودند.

۱۳۸۸ مرداد ۲۵, یکشنبه

ICTPRESS - شرکت گوگل به تازگی اعلام کرده که آماده راه اندازی نسخه به روز شده موتور جستجوگر خود است که فعلا با نام مستعار " کافئین" در میان کاربران شهرت یافته است .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " کامپیوتر ورلد" این نسخه جدید هنوز در مرحله آزمایشی است و بنابرگفته متخصصان گوگل ، وسعت ، سرعت و دقت جستجوی آن بسیار بالاست.طبق این گزارش راه اندازی این وب سایت که سرعت پاسخ گويی آن به کاربران دو برابر گوگل کنونی است بی شک نسخه جدید موتور جستجوگر مایکروسافت موسوم به " بینگ" را با چالشی جدی مواجه خواهد ساخت .طبق گفته متخصصان موتور جستجوگر بینگ سرعتی همانند سرعت موتور جستجوگر گوگل دارد که هم اکنون بهترین موتور جستجوگر جهان است و طرفداران زیادی در اقصی نقاط جهان دارد پس بنابراین این وب سایت نمی تواند رقیبی برای "کافئین" باشد که سرعتی دو برابر گوگل دارد.

تكنولوژي را بايد با تكنولوژي ايمن كرد

ICTPRESS - تحليلگران بر اين باورند كه فرهنگ‌سازي در استفاده از پديده‌هاي تكنولوژيك، حلقه‌ مفقوده‌ تكنولوژي در جامعه‌ ما بوده و كه بعضا مورد توجه نبوده است و در اين راستا همواره زمان، انرژي و پتانسيل فكري و عملي جامعه به هدر ‌رفته است.
البته شايد محققان و متفكران هميشه آن را مطرح كرده و درباره‌ چگونگي آن اظهار نظر كردند، اما غالبا به آن توجه نشده و معمولاً نگاه ما به اين پديده‌هاي نوين غيرعلمي بوده است.
به گزارش ICTPRESS ، فن‌آوري‌هايي چون اينترنت بدون در نظر گرفتن كاركرد اصلي و منافعي كه در جهت رونق اقتصادي كشور و كاهش مراجعات زائد به سازمان‌ها يا اطلاع‌رساني صحيح به همراه دارد، به طور ناقص وارد كشور شده است. فرهنگ سازي در خانواده‌ها بايد به نحوي باشد كه افراد حقيقت را به درستي بپذيرند، چرا كه در صورت عدم محدوديت در اينترنت، با تايپ هر كلمه‌اي موتورهاي جست‌وجو، دنيايي از اطلاعات را در اختيار كاربران قرار مي‌دهند و نكته در همين جاست كه فرهنگ سازي بايد آنقدر قوي باشد كه خود افراد در اين جست‌وجوها به درستي عمل كنند.
به گزارش ICTPRESS : شايد مشكل ما اين است كه از زمان ورود اينترنت و ماهواره به كشور مراجع مربوطه، هنوز سرگرم بحث‌هايي در مورد ضرورت يا عدم ضرورت، قانونمند كردن يا بي‌قانوني، جهت دادن يا ندادن هستند، لذا مساله‌ فرهنگ‌سازي به يك معضل تبديل شده و بازسازي اين فرهنگ و جهت دهي مناسب به آن مشكل‌تر شده است. همگان قبول دارند كه تكنولوژي را بايد با تكنولوژي ايمن كرد، اينترنت تكنولوژي جديدي است و امنيت آن هم تكنولوژي جديدي را مي‌خواهد و اين مساله در دنيا پذيرفته شده است اما اگر فرهنگ‌سازي را به جاي محدودسازي در جامعه گسترش دهيم، نتيجه‌ي مطلوب‌تري از آن را در درازمدت خواهيم ديد و فرهنگ‌سازي چيزي ‌جز آموزش استفاده‌ي مفيد از اينترنت و نشان دادن جنبه‌هاي مثبت و كاربردي اينترنت به كاربران نيست.

16 آگوست ، عرضه نخستین کامپیوتر شخصی مجهز به مانیتور

ICTPRESS - امروز ، سی‌و دومین سالگرد عرضه نخستین کامپیوتر شخصی مجهز به مانیتور یا صفحه نمایش توسط کمپانی " کمودور" است.
تا پیش از این، خروجی پردازش‌های کامپیوتری بر روی ورقه‌های نواری شکل کاغذ پانچ می‌شد و سوراخ‌های ایجاد شده بر روی آنها نشان می‌داد که خروجی کامپیوتر چیست. اما کمودور با عرضه کامپیوتر مجهز به نمایشگر ، دنیای کامپیوترها را وارد عرصه تازه ای کرد. نمایشگرها یکی از ابزارهای خروجی هستند که به کاربر امکان می‌دهند تا در هنگام کار با کامپیوتر اطلاعات ورودی و خروجی به سیستم را در اشکال مختلف مشاهده کنند.تصاویر ایجاد شده در مانیتورها به واسطه یک سیستم تطبیق دهنده ویدیویی به نمایش در‌می‌آیند .

۱۳۸۸ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

حجم بالای دزدی اطلاعات آنلاین در انگلیس

ICTPRESS - طبق گزارش سالانه منتشر شده در انگلیس ، نیروی پلیس ، شوراها و سازمان های امنیتی تنها طی سال 2008 میلادی بیش از 500 هزار شکایت در خصوص دزدی اطلاعات از ایمیل های شخصی ، شبکه های ارتباطات تلفنی خانگی و... در این کشور دریافت کرده اند .
به گزارش ICTPRESS به نقل از "تی جی دیلی" ، این گزارش که از سوی کمیسیون امنیت ارتباطات انگلیس منتشر شده نشان می دهد که روزانه به طور متوسط روزانه یکهزارو پانصد شکایت از دزدی های اطلاعاتی به مراجع قضایی در این کشور تسلیم می شود که در میان کشورهای اروپایی رقم بسیار بالایی است .این آمار نشان می دهد که از هر 78 نفر در انگیس سالانه یک نفر مورد حملات امنیتی برای دزدین اطلاعات شخصی افراد قرار می گیرد.طبق این گزارش میزان شکایات مربوط به این گونه دزدی های اطلاعاتی در دو سال اخیر 40 درصد رشد داشته و طبق پیش بینی ها این رقم در آینده نیز سیر صعودی طی خواهد کرد ، مگر آنکه راهکار جدیدی از سوی دولت انگلیس برای رویارویی با این دزدی ها اتخاذ شود.

راه‌اندازي 8 هزار و 700 دفتر ICT روستايي تا به امروز

ICTPRESS - وزير ارتباطات تاكيد كرد: بايد در بودجه‌ سال 89 براي ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات روستايي سرفصل مجزا باز شود و از پولي كه اپراتورها به خزانه واريز مي‌كنند بخش قابل توجهي به دفاتر ICT روستايي اختصاص يابد.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS محمد سليماني ـ وزيرICT ـ در همايش خدمات ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات در روستا كه صبح امروز به مدت دو روز در محل سالن شهيد قندي اين وزارتخانه آغاز به كار كرد، با بيان اين كه عصر امروز عصر اطلاعات است و دسترسي به اطلاعات بايد هرچه سريع‌تر و سهل‌تر امكان‌پذير شود اظهار كرد: دسترسي مهمترين موضوع در اين زمينه است؛ بشر همواره به دنبال برقراري ارتباط بوده كه براي اين كار نياز به پهناي باند وسيع وجود دارد و حجم سرمايه‌گذاري‌هايي كه در اين حوزه انجام شده بسيار بالاست و هر جا كه ICT وارد شده نتيجه‌اش افزايش بهره‌وري و كارآمدي، بالا رفتن درآمدها، كاهش هزينه‌ و افزايش كيفيت سازماني بوده است. وي با بيان اينكه براي پيشرفت و توسعه در اين زمينه در وهله اول بايد دسترسي و اتصال را برقرار كنيم گفت: هرچه دسترسي افزايش يابد سرعت آن تحولاتي كه در حوزه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي در يك جامعه شكل مي‌گيرد افزايش يافته و به دنبال خود ديگر تبعات را خواهد داشت. سليماني با تاكيد بر اينكه دسترسي يك از اهداف و وظايف اصلي اين وزارتخانه بوده است گفت: ما در سال 84 يكي از مسائل مهم‌مان همين دسترسي بود كه البته داراي نقطه ضعف‌هايي است كه از نظر امكانات و تجهيزات توسعه‌اي پيدا نكرده، پس برنامه‌ريزي شد كه اين كار در وهله اول در سطح شهرها اتفاق بيفتد و در همين راستا در سال 86 همه‌ شهرها از نظر دسترسي به خطوط تلفن به روز رساني شد. او با بيان اين كه كشورمان نزديك به 40 درصد روستايي دارد كه بايد تدابير لازم را براي آن‌ها انديشيد گفت: يكي از ريشه‌هاي توسعه‌نيافتگي موضوع ارتباط بوده كه اين ارتباط در گذشته در راه و جاده تعبير مي‌شد اما امروزه به معني اطلاعات است بنابراين بايد برنامه‌ريزي مناسبي در اين زمينه صورت بگيرد. به گزارش ICTPRESS :وزير ارتباطات حضور بانك را در دفاتر ICT روستايي يك ضرورت و مهم برشمرد و تصريح كرد: هر داد و ستدي نياز به ثبت يا جابه‌جايي پول دارد بنابراين در جامعه‌اي كه مي‌خواهد توسعه يابد مسائل مالي و اقتصادي روستا بايد ساماندهي شود كه در اين رابطه برنامه‌ريزي شد كه پست بانك با حضور موثرتري وارد شود. وي در بخشي از سخنان خود به اين موضوع اشاره كرد كه دفاتر ICT روستايي بايد هزينه‌هاي خود را در بياورند و نيازشان به دولت و درآمدهاي نفتي كم شود كه با اين كار ادامه حيات پررونق آن‌ها تضمين خواهد شد. او بر كاهش سفرهاي بين روستا و بين شهري به واسطه‌ي ايجاد اين دفاتر اشاره و اظهار كرد: اگر امكانات مختلف ارتباطي در روستا ايجاد شود، سطح سواد نيز افزايش مي‌يابد از طرفي كشورمان نيازمند استدر اين حوزه توسعه‌ بيش‌تري ايجاد كند. سليماني تاكيد كرد: امروزه كشورمان با تلاش‌هايي كه بعد از انقلاب شده در بعضي حوزه‌ها به جايگاه خوبي رسيده و ارتباطات در حال رسيدن به انتهاي خود است و در بيش از 12 استان تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار داراي تلفن خانگي به روز هستند، در صورتي كه در كشورهايي مثل تركيه، عربستان، ‌پاكستان و مصر چنين خبرهايي نيست. او افزود: در بيش از 9 هزار دفتر ICT روستايي تجهيزات نصب شده و در حال حاضر 8 هزار و 700 دفتر ICT روستايي راه‌اندازي شده و بايد كاري كنيم كه دستگاه‌ها خدماتشان را به دفاتر بياورند تا از اين طريق به مردم ارائه شود كه حداقل از 80 درصد هزينه‌هايشان كاسته مي‌شود. وي ريسك‌پذيري را از عواملي دانست كه بانك‌هاي ديگر به اين دفاتر نرفتند و گفت: پست بانك ديدگاه خود را به اين موضوع تغيير داد و حضور موثر و مناسبي در دفاتر داشت و از طرفي ريسك‌پذيري را نيز قبول كرد. سليماني اظهار كرد: قابليت اين حوزه بسيار زياد است و اين‌گونه همايش‌ها بهتر است كه دو يا سه بار و حتي به صورت منطقه‌يي برگزار شوند. به گزارش ICTPRESS :وزير ارتباطات تمبر تهيه شده درباره اين موضوع را ابتكاري خوب دانسته و اظهار كرد: مناسبت‌هاي فرهنگي و تاريخي و مواردي كه ارزش‌ اساسي براي كشور دارند و در سطح جهان نام و اعتباري براي كشورما ايجاد مي‌كنند به واسطه اين سفير كوچك است و كار ارزشمندي است.

11 آگوست /معرفی ریزپردازنده 2.5 مگاهرتزی و 8 بیتی توسط شرکت زیلوگ

ICTPRESS - شرکت زیلوگ، 33 سال قبل در چنین روزی اقدام به معرفی محصول تازه خود کرد که یک ریزپردازنده 2.5 مگاهرتزی و 8 بیتی بود .
ریزپردازنده یا میکروپروسسور واحد مرکزی پردازش در یک تراشه است که اشکال پیشرفته آن می‌تواند بیش از یک میلیون ترانزیستور را در مدار مجتمعی به ابعاد یک اینچ مربع جای دهند.ریزپردازنده‌ها در واقع در حکم قلب کامپیوترهای شخصی محسوب می‌شوند و زمانی که به آنها حافظه و جریان تغذیه افزوده شود می‌توانند تمام نیازهای یک کامپیوتر را برطرف کنند. متاسفانه دسترسی به اطلاعات بیشتر درباره زیلوگ و ریزپردازنده 2.5 مگاهرتزی آن تاکنون میسر نشده است.

۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

ساخت روبات عکاس توسط سونی



ICTPRESS - شرکت سونی به تازگی دوربینی تولید کرده که می تواند همانند یک روبات مسئولیت عکاسی از مهمانی های شما را عهده دار شود.
به گزارش ICTPRESS به نقل از "تی جی دیلی" ، این دوربین که Party-shot IPT-DS1 نام دارد می تواند در تمام مدت مهمانی ها روی میز قرار گیرد و همانند عکاس مخصوص شما ایفای نقش کند .گزارش ها حاکی است با استفاده از فناوری تشخیص چهره که در این دوربین های روبوتیک به کار رفته ، دوربین چهره اشخاص در مهمانی ها را تشخیص می دهد زوم می کند و از آنها عکس می اندازد .در بسیاری از مهمانی ها معمولا عکاسی با مشکلات زیادی همراه است . بسیاری از عکس ها تار می شوند و به خاطر فلاش دوربین گاهی برخی چهره ها بی حالت و بی رنگ می شوند . متخصصان سونی معتقدند گرچه در بسیاری موارد این عکس ها بدون آمادگی قبلی و به صورت ناگهانی انداخته می شود اما کیفیت آنها از بسیاری عکس ها که توسط انسانها و با دقت زیاد انداخته می شود بهتر است.

گوگل به زبان مردم هاوایی صحبت می کند

ICTPRESS - گوگل عنوان دار بزرگترین موتور جستجوگر جهان اعلام کرد که از این پس زبان هاوایی نیز به لیست زبان های وب سایت گوگل افزوده می شود.
به گزارش ICTPRESS به نقل از "پی سی مگزین " ، اکنون وب گردان اینترنتی می توانند تحت سرویس هایی موسوم به Huli ia Google به زبان هاوایی در وب سایت جستجویی گوگل دسترسی پیدا کنند .گزارش ها حاکی است گرچه روند انجام جستجوی اینترنتی با استفاده از سرویس جدید می توان به زبان هاوایی باشد اما هنوز هم نتایج جستجو به زبان انگلیسی ارائه می شود .طبق گفته مقامات گوگل نسخه هاواییایی گوگل یا پردازنده های وب از این ماه در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

آينده شركت مخابرات توسط پروژه NGN تعيين مي‌شود

ICTPRESS - دبير كميته عالي راهبردي NGN گفت: آينده شركت مخابرات توسط پروژه NGN تعيين مي‌شود.
علي سپهري‌راد ، در گفت‌وگو با خبرنگار ICTPRESS با بيان اين مطلب گفت: قرار است پايلوت اين پروژه در سه استان اجرايي شود كه هنوز اين استان‌ها تعيين نشده است.وي گفت: با توجه به اينكه آخرين تكنولوژي دنيا به عنوان تكنولوژي شبكه نسل آينده است تمام تجهيزات مرتبط با اين تكنولوژي‌ طي پروژه‌اي در مركز تحقيقات مخابرات اولويت‌ بندي مي‌شود و با توجه به توان توليد كنندگان داخل كشور اطلاعات مورد نياز جمع آوري ، شناسايي و ارائه مي‌شود.وي گفت: به واسطه اين كار به شركت‌ها و فعالان گفته مي شود براي تجهيزات به اين توليد كنندگان مراجعه كنند تا بتوانند از اين توليدات استفاده كنند .

تعدیل نیروی 2 هزار نفری در سونی اریکسون



ICTPRESS - شرکت سونی اریکسون پس از انتشار گزارش مربوط به کاهش 1/3 میلیون دلاری سود خود در سه ماهه دوم سال جاری اعلام کرد که این شرکت به منظور مواجهه با مشکلات مالی ناشی از بحران اقتصاد جهانی تعداد 2 هزار نفر از پرسنل عملیاتی خود را تعدیل خواهد کرد .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " تی جی دیلی" ، طبق گزارش منتشر شده از سوی این شرکت ، در سه ماهه دوم سال جاری این شرکت به لحاظ فروش گوشی در بازار های جهانی پس از نوکیا ، سامسونگ ، موتورولا و ال جی به جایگاه پنجم تنزل یافته است .مقامات این شرکت در گزارش خود آورده اند که کاهش میزان تقاضا برای خرید گوشی های هوشمند و البته گوشی های گران قیمت تحت تاثیر بحران اقتصادی تاثیر زیادی بر کاهش درآمد این شرکت در ماههای اخیر داشته است .طبق گفته مقامات سونی اریکسون ، این شرکت در حال حاضر 11 هزار و 900 پرسنل دارد که اخراج 2 هزار نفر از آنها موجب می شود سالانه 474 میلیون دلار در هزینه های این شرکت صرفه جویی شود .

پشتيباني يك سرمايه‌گذار مناسب براي تاليا



ICTPRESS - مدير عامل شركت مخابرات ايران گفت: پشتيباني يك سرمايه‌گذار مناسب مي‌تواند تاليا را از شرايط فعلي به استفاده حداکثري از ظرفيت پروانه اش برساند.
صابرفيضي ، مدير عامل شركت مخابرات ايران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ICTPRESS با بيان اين مطلب گفت: براي بررسي شرکت جديد سرمايه‌گذار در تاليا شرط اساسي، پذيرش شرايط قرار داد و مزايده است زيرا تغيير شرايط مزايده و قرارداد امکان پذير نيست.وي گفت: ما به عنوان شرکت مخابرات ايران علاقه‌مند به اين توسعه هستيم، چون تاليا از يك طرف پيمانكار شرکت مخابرات است و از طرفي ما علاقمند به توسعه ارتباطات کشور هستيم.

موانع تجارت در فضاي مجازي كمتر از فضاي حقيقي



ICTPRESS - يك استاد دانشگاه معتقد است: موانع تجارت در فضاي مجازي به دليل راحتي ورود به اين فضا، كمتر از فضاي حقيقي است.
علي مرادي ، يك استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ICTPRESS گفت: يكي از راه‌هاي ايجاد فروشگاه‌ در فضاي مجازي حمايت در راستاي الگوسازي در اين فضاست، به اين ترتيب حتي مي‌توان برندسازي كرد كه تنها يك اسم نيست، بلكه فرهنگ‌سازي خواهد بود. به عقيده وي آموزش به تازه ‌واردان فضاي مجازي در حوزه تجارت الكترونيكي، الگوسازي و برندسازي اولين گام‌هايي است كه مي‌توان با آن اين نوع تجارت را رونق داد. مرادي اظهار كرد: با تمام اين اوصاف براي پيشرفت در حوزه تجارت الكترونيكي بايد امكانات و توان خود را در نظر بگيريم، در مسيري كه طي شده به نظر مي‌آيد ما مي‌توانستيم و بايد بتوانيم به سطوح بالاتري از توانايي در تجارت الكترونيكي و وب‌سايت‌ها برسيم؛ مقررات و تجربه نشان داده اين توان در كشور وجود دارد و مديران مي‌توانند اين كار را انجام دهند. به گفته وي در شرايط كنوني كه بين امكانات موجود و كاربردها از طريق وب سايت‌ها ارتباط برقرار شده ، زيرساخت‌ها هم بايد پيش از پيش تقويت شوند.

دستور كار دولت نهم كوچك‌سازي در بخش ارتباطات

ICTPRESS - به گفته يك كارشناس دستور كار دولت نهم كوچك‌سازي در بخش ارتباطات بود .
رضا رحيمي در گفت‌و‌گو با خبرنگار ICTPRESS اظهار كرد: ادغام دو وزارتخانه راه و ارتباطات كاري تخصصي است و هرچند كه شايد وزارت ارتباطات از نظر كاري خيلي ارتباطي با وزارت راه نداشته باشد ولي اگر طرح يا لايحه‌اي در اين مورد داده شده است، بايد در مورد آن از دوستان سوال كنيد. وي گفت: هر رفرمي قاعدتا اولين فرمتش كوچك‌سازي است بنابراين دستور كار دولت نهم كوچك‌سازي در بخش ارتباطات بوده است، غير متمركز كردن امور در استان‌ها نيز خودش كمك به كوچك‌سازي مي‌كند.وي در ادامه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا اين كوچك‌سازي به اندازه‌اي شده كه شرايط براي ادغام فراهم شود؟ بيان كرد: بايد در اين مورد كار كارشناسي بيشتري انجام شود.

۱۳۸۸ مرداد ۱۸, یکشنبه

هر انسان 15 دقیقه فیلم سینمایی را نمی بیند



ICTPRESS - بررسی های انجام شده از سوی محققان نشان می دهد که چشم بر هم زدن انسانها در هنگام دیدن فیلم سینمایی موجب می شود 15 دقیقه از هر فیلم سینمایی را از دست بدهد.
به گزارش ICTPRESSبه نقل از"نیوساینتیست" ، بررسی های انجام شده از سوی محققان ژاپنی دانشگاه توکیو نشان می دهد که داده های بصری مغز انسان به هنگام پلک زدن به مدت 450 میلی ثانیه متوقف می شود. این امر بدان معناست که هر انسان در هر دقیقه 6 ثانیه از فیلم را از دست می دهد ."تامانی ناکانو"محقق این پروژه تحقیقاتی در این باره گفت: با استفاده از داده های اطلاعاتی بدست آمده هر انسان در هنگام تماشای فیلم 150 دقیقه ای حدود 15 دقیقه از فیلم را از دست می دهد .وی تصریح کرد: با توجه به بررسی های انجام شده مغز انسان این قدرت را دارد که بتواند 15 دقیقه از دست داده را جبران کند.

چگونگي نگهداري داده های اطلاعاتی

ICTPRESS - قدمت نقاشی های کشف شده بر روی دیوارهای غاری در فرانسه به 16 هزار سال می رسد و این در حالی است که داده های اطلاعاتی دیجیتال همواره در معرض خطر نابودی هستند.
به گزارش ICTPRESS به نقل از economist ، بر اساس آخرین پژوهش های انجام شده به وسیله گروهی به سرپرستی دکتر" آلکس زتل " از دانشگاه برکلی در کالیفرنیای آمریکا روشی به دست آمده که به وسیله آن می توان اطلاعات را به صورت الکترونیکي برای یک میلیارد سال حفظ کرد.دکتر زتل و همکارانش سلول حافظه را با ذره ای از آهن کمتر از یک میلیاردم متر (نانو متر) درست کردند و آن را در کنار لوله کوچک تو خالی از کربن قرار داند و به انتهای هر دو طرف لوله الکترود وارد کردند و توانستند که ذره کوچک آهن را در طول لوله به حرکت درآورند. آنها در این روش به مکانیسم صفر و یک که برای نگهداری داده ها مورد نیاز است، دست یافتند به این ترتیب که اگر ذره در یک سمت لوله بود معنای یک و اگر در سمت دیگر بود مفهوم صفر را داشت.مسئله بعدی این بود چطور این اطلاعات خوانده شود.پژوهشگران متوجه شدند که وقتی که الکترونها در طول این لوله به حرکت در می آیند و نزدیک ذره آهن می شوند، از هم دور می شوند و جایگاه ذره هم میزان مقاوت الکتریکی لوله کوچک را تغییر می داد. اگرچه آنها نمی توانستند به طور دقیق به چگونگی این اتفاق پی ببرند اما متوجه شدند که امکان خواندن و ذخیره کردن اطلاعات برای آنها به وجود آمده است.آنچه که به این تکنیک پایداری می بخشد این است که حرکت مداوم ذره آهن باعث تخریب دیواره این لوله نمی شود و این فقط به آن دلیل نیست که دیواره های لوله بسیار قوی هستند، بلکه چون در چنین مواردی اصطکاک به قدری ناچیز است که باعث آسیب رسیدن به دیواره لوله نمی شود.پژوهشگران امیدوارند که به این وسیله بتوانند اطلاعات را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنند و برای تبدیل متناوب اطلاعات به صفر و یک باید حرکت ذره را در طول 200 نانو متر با استفاده از لوله ای که در آن انرژی گرمایی وجود دارد ، حرکت داد. دردمای معمولی یک اتاق این اطلاعات تا یک میلیارد سال باقی خواهند ماند. تاکنون فاصله بین دو سر لوله هم چنان کوتاه باقی مانده تا به این ترتیب امکان خواندن و ضبط داده ها در سلول حافظه هنگامی که در حال کار است، فراهم شود. این سلول ها به کار گرفته می شوند تا امکان ذخیره اطلاعات به میزان یک ترابیت ( یک تریلیون بایت) در هر اینج مربع (6/ 45سانتیمتر مربع) فراهم شود.در آزمایش دیگری معلوم شد که اطلاعات ذخیره شده به طور قابل ملاحظه ای ماندگارتر از اطلاعاتی هستند که در سلول های حافظه رایج استفاده می شوند چرا که در این سلول ها به دلایلی از جمله خرابی موادی که سلول های حافظه را با آنها می سازند، گاهی اطلاعات از دست می رود.مسئله دیگری که در پیش روست این است که حافظه الکترونیکی بسازیم که در آن به جای یک سلول از میلیون ها سلول برای نگهداری داده ها استفاده شود و در صورتی که دکتر زتل موفق شود که به تولید چنین فناوری دست یابد، می توان گفت که ضعف در بخش دیجیتال مسئله ای خاتمه یافته است.

کمک های مالی در خدمت فناوری اطلاعات


ICTPRESS - یک موسسه در فلوریدا در آمریکا با اختصاص 15/1 میلیون دلار قصد دارد به تحقیقات و ارتقای فناوری اطلاعات در منطقه و رشدنیروی کاری مهندسی کمک کند.
به گزارش ICTPRESS به نقل از "tallahassee" ، قرار است این کمک مالی در اختیار هفت موسسه آموزشی در آمریکا از جمله دانشگاه فلوریدا،کالج ارتباطات تالاهاسی،دانشگاه غرب فلوریدا،کالج پنساکولا و کالج شمال غربی فلوریدا قرار گیرد.کالج دانشگاه فلوریدا در بخش ارتباطات و فن آوری در نظر دارد از سهم خود برای دعوت کردن از 50 پژوهشگر برای کمک به دانشجویان دوره کارشناسی در رشته های فن آوری اطلاعات با گرایش شبکه کردن و امنیت و نگهداری از رایانه استفاده کند. برای این منظور به بیش از 150 هزار دلار نیاز است و این دانشگاه در نظر دارد با مبلغ150 هزار دلار برنامه مزبور را اجرا کند. "لری دنیس" از مسئولین کالج ارتباطاط و اطلاعات دانشگاه فلوریدا در این باره گفت: اختصاص این مقدار از نقدینگی باعث خواهد شد که به رشد استعدادها کمک شود.براساس این گزارش این کمک مالی در اختیار دانشجویانی قرار می گیرد که قصد دارند پس از فارغ التحصیل شدن در منطقه ساکن شده و کار کنند.

10 آگوست

ICTPRESS - برای این روز رویداد خاص و مهمی در تاریخ توسعه فناوری کامپیوتر به ثبت نرسیده است.
در صورتی که علاقمند به تکمیل محتوای این بخش یا بخش‌های دیگر ستون تقویم الكترونيكي باشید، می‌توانید اطلاعات تکمیلی خود را به نشانی پست الکترونیک INFO@ICTPRESS.ir ارسال کنید.لطفا در متن ارسال شده مشخص کنید که محتوای کدام یک از موارد با ذکر تاریخ را مد نظر دارید.

برابر بودن تعرفه ADSL بخش خصوصي و دولتي

ICTPRESS - تعرفه ADSL بخش خصوصي و دولتي برابر است و اواخر سال گذشته براي اولين بار از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تعيين شد.
به گزارش ICTPRESS تا كنون سه تا چهار هزار پورت پرسرعت از 10 هزار پورتي كه در ابتدا خريده شده بود از سوي شركت مخابرات استان تهران واگذار شده است. مصوبه هيات دولت مبني بر ورود مخابرات در راه‌اندازي سه ميليون پورت، ورود بخش دولتي به اين حوزه را تا ابتداي سال 85 ممنوع اعلام كرده و در حال حاضر 11 شركت PAP يا نداي فعال حدود 90 هزار پورت در استان تهران راه اندازي كرده‌اند.

سامانه پرونده الکترونيکي سلامت (سپاس )

ICTPRESS - مدير توسعه فناوري‌هاي نوين مركز مديريت آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي گفت: در برنامه سال 1388 سپاس، سه منطقه از کشور تحت نظر دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور و مراکز بيمارستاني تحت پوشش آنها به سامانه پرونده الکترونيکي سلامت (سپاس) متصل مي شوند.
سجاد مروجي در گفت‌وگو با خبرنگار ICTPRESS با بيان اين مطلب گفت: به اين ترتيب کليه اطلاعات مهم ثبت شده در سيستم‌هاي اطلاعاتي اين مراکز سلامت به صورت يکپارچه در کشور قابل تبادل بوده و به طور تجميعي در اختيار وزارت بهداشت قرار مي گيرد.وي افزود: با يکپارچه سازي اين اطلاعات سرويس هاي متنوع و نويني قابل ارائه خواهد بود که شش بسته خدمتي « بسته مديريت منابع، بسته نظارت بر خدمات سلامت، بسته حمايت از نظام ارجاع، بسته يکپارچه سازي اطلاعات سلامت، بسته حمايت از بيماران خاص» به عنوان اولين خدمات سپاس در سال 1388 عرضه خواهد شد.

سومين كنفرانس بين المللي بانكداري الكترونيكي

ICTPRESS - سومين كنفرانس بين المللي بانكداري الكترونيكي صبح امروز در مجموعه فرهنگي وزارت كار و امور اجتماعي گشايش يافت.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ، اين كنفرانس با حضور مقامات دولتي ، وزارت امور اقتصادي و دارائي ، مديران و معاونان بانك هاي دولتي و خصوصي در حضور اصحاب رسانه هاي جمعي آغاز بكار كرد.بنابر اين گزارش : دكتر پور محمدي ، معاون وزارت امور اقتصادي و دارائي در سخنراني خود در ابتداي اين كنفرانس گفت : اين جمع ،طليعه دار يك جمع و حركت ملي در حوزه تحول نظام بانكي و بانكداري الكترونيكي در كشور است.وي افزود : تلاشگران اين عرصه در كنار وارد كردن دانش جديد به كشور و فرهنگ سازي روي آن با كاهش هزينه ها ، مشكل گشاي جامعه هستند.پورمحمدي اظهار داشت : مبحث پراهميت بانكداري الكترونيكي همواره از نظر من قابل توجه ويژه بوده چون تسهيل اين حركت مهم افتخاري بزرگي است.معاون وزير امور اقتصادي و دارائي تاكيد كرد : بانكداري الكترونيكي يكي از حلقه هاي مهم تحول نظام بانكداري الكترونيكي بشمار مي رود.وي همچنين در ادامه صحبت هايش بر لزوم اجراي كامل سيستم امنيت در نظام بانكداري الكترونيكي و تبادلات و تراكنش هاي مالي و اطلاعاتي در اين حوزه اشاره كرد و گفت : در خصوص امنيت بانكداري الكترونيكي اقدامات زيادي صورت پذيرفته و پيشنهاداتي هم ارائه شده كه اقدامات زيربنايي ،طراحي و پياده سازي سيستم مديريت امنيت اطلاعات از آن جمله است.به گزارش ICTPRESS : همزمان با برگزاري اين كنفرانس ، نمايشگاهي از دستاوردهاي بانكداري الكترونيكي در فضايي مناسب برپا شده كه ميزبان علاقمندان به بانكداري نوين است.بنابر اين گزارش : سومين كنفرانس بين المللي بانكداري الكترونيكي پس از دو روز برگزاري ضمن ارائه آخرين دستاوردها ، اطلاعات و آمار و مقالات بانكداري الكترونيكي و همچنين بحث و بررسي پيرامون اين بحث مهم ، بعد از ظهر فردا به كار خود پايان مي دهد.

ادغام غير منطقي، تاسف‌بار است

ICTPRESS - يك مدرس دانشگاه گفت: ادغام دو وزارتخانه غير مرتبط ، ناصحيح و غير منطقي بوده و مايه تاسف است.
عليرضا رحيمي در گفت‌و‌گو با ICTPRESS با بيان اين مطلب گفت: دامنه مباحث فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات بسيار گسترده است به همين دليل در ديگر كشورها دو وزارتخانه IT و CT وجود دارد و اين در حالي است كه در كشور ما اين دو وزارتخانه با هم ادغام شدند و قرار است در وزارت راه و ترابري نيز ادغام شوند. وي با تاكيد بر اينكه اين دو وزارتخانه‌ از نظر ساختاري به هم شباهتي ندارند تاكيد كرد: داشتن دو وزارتخانه مستقل در زمينه فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات ضروري و مناسب است و با توجه به پيچيدگي‌هايي كه مباحث مرتبط با اين موضوعات دارد و به مطالب خاصي مي‌پردازد. وي ادامه داد: دامنه فعاليت اين حوزه فوق‌العاده گسترده‌ است بنابراين ادغام آن با وزارتخانه‌هايي مثل راه و ترابري كار درستي نيست و مناسبتي ندارد. اين كار نبايد صورت بگيرد زيرا تخصصي بودن مباحث مرتبط با اين وزارتخانه مهم و قابل بحث است كه ادغام آن با وزارت راه كار را پيچيده‌تر خواهد كرد.

موفقیت!

سروش علیخانی - ICTPRESS - ریيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اخیراً در یک مصاحبه خبری فعالیت سازمان متبوع خود را در زمینه آزاد‌سازی و اجرای اصل 44 قانون اساسی موثر خوانده و عملکرد رگولاتوري در ايجاد فضاي رقابتي را موفق ارزیابی کرده است.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که نحوه عملکرد رگولاتوری ، طی چهار سال گذشته به اندازه‌ای از اهداف اولیه آن منحرف شده که علاوه بر کارشناسان و منتقدان رسانه‌ای مجلس نیز درفکر انحلال و واگذاری وظایف آن به یک نهاد دیگر افتاده است.تصمیمی که اگرچه در عمل می‌توانست به بروز اشتباهی به مراتب بدتر از قرار دادن رگولاتوری زیرچتر دولت منجر شود، با این حال از عدم استقلال رگولاتور و رفتارهای مغایر آن با اصل رقابت عادلانه نشات می‌گرفت و این نشان می‌دهد ؛ برخلاف انچه که رییس این سازمان به تصویر کشیده، اتفاقاً عملکرد این سازمان در زمینه ایجاد فضای رقابتی تا چه اندازه ضعیف و شائبه‌برانگیز بوده است.تدوین و صدور پروانه اول با وجود دخالت مستقیم مخابرات ایران به واسطه حضور کمیته‌ای که به این منظور تشکیل شده بود و کنار گذاشته شدن دو تن از اعضای کمیسیون به دلیل مخالفت با نحوه صدور آن، با ابهامات بسیاری مواجه بود که اظهارات رییس سازمان هم به نحوی بیانگر همین واقعیت است.به گفته وی : "در بخش اپراتورهاي تلفن همراه به منظور فراهم آمدن شرايط صدور پروانه اپراتور اول بيش از پنج هزار نفرساعت کار کارشناسي صورت گرفته و پس از تهیه تدوین اصول حاکم بر پروانه تهيه و همچنین تصويب کميسيون تنظيم مقررات، پروانه شرکت مخابرات ايران به عنوان اپراتور اول صادر شده است." این درحالیست که، گذشته از دخالت مخابرات در تهیه و تدوین پروانه اپراتور اول، انحصارات لحاظ شده در این پروانه و فضای تبعیض آمیزی که از آن نشات می‌گیرد، به یکی از مسائل مهمی مبدل شد که انتقادات و اعتراض‌های بسیار زیادی را متوجه رگولاتوری کرد.همچنین وی از موضوع شرکت‌های PAP که از دوران تصدیگری دولت هشتم وجود داشته‌اند و هنوز هم مسائل آنها با مخابرات، یکی از موضوعات داغ رسانه‌ها و منتقدان رسانه‌ای است، به عنوان یکی دیگر از نمونه‌های عملکرد موفق رگولاتوری اشاره کرده است که جای تامل و بحث دارد.از سویی، بنابر آنچه که رییس رگولاتوری درباره پروانه‌های صادر شده در بخش راديويي اعلام کرده ، حکایت از آن دارد که از سال 1384 تاتيرماه سال 1388 ، از میان مجموع 2481 پروانه صادر شده ، 516 پروانه متعلق به بخش خصوصي و 1950 پروانه متعلق به بخش دولتي (بخش عمومي) و 15 پروانه نيز به سازمان‌هاي بين المللي و موسسات غير دولتي است.در واقع مقایسه عددی پروانه‌های صادر شده نیز نشان می‌دهد که عدالت تا چه حد در ارائه مجوز فعالیت بین بخش دولتی و خصوصی رعایت شده است.واگذاری ارائه خدمات اینترنت پرسرعت به مخابرات ، موضوع جنجال‌برانگیز مزایده خدمات تلفن اینترنتی، تاخیر طولانی در واگذاری مخابرات در بورس، موافقت با واگذاری حدود 10 میلیون سیم کارت تا پایان امسال توسط همراه اول که حدود سه میلیون بالاتر از سقف برنامه چهارم است، تلاش برای افزایش تعرفه پیامک، ممنوعیت ارائه خدمات چندرسانه‌ای تلفن همراه برای اپراتورهای دیگر تا زمان راه اندازی این خدمات توسط اپراتور اول و موارد بسیار دیگری که به نظر می‌رسد مستلزم بررسی دقیق از سوی نهادهای نظارتی است، از جمله مستنداتی هستند که حکایت از عملکرد غیرقابل قبول و رفتارهای جانبدارانه و غیرمستقل این سازمان به خصوص طی چهارسال گذشته دارند.حال این که، خسروی رییس این سازمان دقیقاً کدام موارد را به عنوان نمونه‌های موفقیت رگولاتوری مد نظر داشته و به چه دلیل تلاش می‌کند تا عملکرد خود را به شکلی اغراق‌آمیز موفق جلوه دهد موضوعی است که وی باید پاسخگوی آن باشد.به عبارت دیگر، شاید بنابر یک قانون نانوشته که مدیران دولت نهم اهتمام خاصی در رعایت آن کرده‌اند، موفقیت تعریفی ورای آنچه که در ادبیات فارسی آمده، دارد و مفهوم آن موفق شدن در واگذاری بازارهای پولساز به دولت و زمینگیر کردن بخش خصوصی است. در غیراین صورت باید از رییس رگولاتوری پرسید؛ اگر با این سطح از موفقیت مواجه هستید به چه دلیل ایده انحلال این سازمان و موضوع عدم استقلال آن، اینچنین قوت گرفته و این همه معترض و منتقد اطرافتان را فراگرفته است؟

9 آگوست ، طراحی سیستم عامل ساده‌ای موسوم به زبان " PL/M"

ICTPRESS - روز نهم آگوست سال 1976، یعنی در حدود 33 سال پیش، سیستم عامل ساده‌ای موسوم به زبان " PL/M" که لقب نخستین زبان سطح بالا را به خود اختصاص داده است توسط یک خلبان هواپیما به نام " گری کیل دال" که در عین حال معلم و طراح نرم‌افزار کامپیوتری بود طراحی و به جهان معرفی شد.
کیل دال مدرک دکترای خود را از دانشگاه واشنگتن دریافت کرده بود ، برای طراحی این زبان از پردازنده Intel4004 استفاده کرد که اساساً برای پردازنده‌های 8008 و 808 اینتل طراحی شده بود .وی در همان سال موفق به طراحی و تولید یک سیستم عامل دیگر به نام " CP/M" برای ریزپردازنده‌ها شد که تا سال‌ها به عنوان سیستم عامل پیشرو شناخته می‌شد. اما این باعث نشد تا گری دست از فعالیت بکشد و بعدها سیستم مبتنی بر حروف را برای شناسایی گرداننده‌های دیسک طراحی کرد و پس از آن شرکتی به نام دیجیتال ریسرچ را بنیانگذاری و تاسیس کرد.

۱۳۸۸ مرداد ۱۷, شنبه

تصويب كليات اپراتور دوم پست در كميسيون تنظيم مقررات

ICTPRESS - رييس سازمان تنظيم مقررات گفت: كليات اپراتور دوم پست در كميسيون تنظيم مقررات تصويب و صورت جلسه مرتبط تنظيم شده است.
محمود خسروي در گفت‌وگو با خبرنگار ICTPRESS با بيان اين مطلب افزود : اين موضوع را براي اعضاي كميسيون تنظيم مقررات ارسال كرديم كه مورد تاييد آن‌ها قرار گيرد.وي ادامه داد: بعد از امضا و تاييد اعضا ما اقدام كرده و بر اساس آن اسناد مزايده را تهيه و تدوين مي‌كنيم. خسروي گفت: اپراتور دوم پست خصوصي است و در حال حاضر اسناد اين اپراتور در حال تهيه و تدوين است و چارچوب‌هاي آن براساس آن چيزي است كه كميسيون تنظيم مقررات تصويب كرده و انتشار آگهي اپراتور دوم پست طبق آن انجام مي‌شود.

خريداران بلوكي مخابرات با قوانين جديدي فعاليت خواهند كرد

ICTPRESS - مديرعامل شركت مخابرات ايران با تاكيد بر اينكه خريداران بلوكي مخابرات بعد از تحويل و استقرار با قوانين جديدي فعاليت خواهند كرد، گفت: بعد از مستقر شدن و خروج آنها از قوانين دولتي آيين نامه‌ها نيز اصلاح شده و در آن زمان است كه شاهد تغييرات جهشي در مخابرات خواهيم بود.
صابر فيضي در گفت‌وگو با خبرنگار ICTPRESS با بيان اين مطلب افزود: بعد از عرضه بلوكي سهام مخابرات قوانين دولتي تغيير مي‌كند و شاهد اتفاقاتي در وضعيت سهام مخابرات خواهيم بود. وي با بيان اينكه سهام بلوكي شركت مخابرات 50 بعلاوه يك سهم عرضه مي‌شود گفت: واگذاري بلوكي سهام مخابرات كه از روز سيزدهم مرداد ماه فراخوان آن منتشر شد طي دو مرحله انجام مي‌شود و سازمان خصوصي در در مرحله اول با انتشار آگهي و فراخوان در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار از متقاضيان سهام شركت مخابرات درخواست مي‌كند تا تقاضاي خود را به سازمان خصوصي ارائه دهند كه در صورت داشتن شرايط لازم آنها در مرحله دوم پذيرفته و به بورس معرفي خواهند شد.

انتقال مرسولات پستی از طریق روبات فاضلاب رو

ICTPRESS - گرچه تاریخ نخستین فاضلاب جهان به سالهای بسیار دور باز می گردد اما در واقع می توان تاریخ ساخت فاضلاب های زیر زمینی را قرن نوزدهم میلادی دانست .
اکنون محققی به نام فیلیپ هرمس طرحی ارائه داده که بر اساس آن می توان مرسولات پستی را به جای انتقال از خیابان های شلوغ در شهرهای پرتردد ، از سیستم فاضلابی شهرها و به وسیله یک روبات پستچی انتقال داد .به گزارش ICTPRESS به نقل از " ساینس دیلی " ،این ایده كه در سری رقابت های VisionWorks دومین ایده پرطرفدار انتخاب شد ، Urban Mole نام دارد . این طرح شامل یک دستگاه حمل و نقل به نام the Mole است که می تواند با اقلام و مرسولات پستی پر شده و از ادارات پستی کالا ها را در اسرع وقت از طریق سیستم های فاضلابی پیشرفته به مقصد برساند .شاید خیلی این روش بهداشتی به نظر نرسد اما این سیستم به گونه ای است که روبات the Mole بر روی یک ریل تعبیه شده در سقف لوله های فاضلاب حرکت می کند و احتمال آلایندگی در این روش بسیار کم است . الکتریسیته مورد نیاز برای انتقال دستگاه مول از طریق ریل تامین می شود .طراح این سیستم معتقد است امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته انتقال مرسولات از طریق زمینی با مشکلات جدی ترافیکی روبرو است که با این روش می توان مشکل مذکور را تا حد زیادی حل کرد .

مذاکرات برای توافق در مورد اينتركانكشن

ICTPRESS - در این مذاکرات ابتدا بايد روش كار مشخص شود و سپس داده های لازم برای محاسبه تعرفه ها از سوی طرفین ارائه گردد.
وفاغفاريان، رييس هيات مديره شركت مخابرات ايران در گفت‌وگو با ICTPRESS درباره موضوع تعرفه اتصال متقابل ايرانسل و مخابرات گفت: بر اساس پروانه ایرانسل، مذاکرات برای توافق در مورد تعرفه های اتصال متقابل بعد از دو سال از آغاز عمليات اپراتور دوم امکان پذیر است و این کار مدتی است که آغاز شده است. وي افزود: كار خوب شروع شده است و پیشرفت آن خوب است . از طرف شرکت مخابرات ایران مدير عامل شركت به همراه یک تيم کارشناسی به عنوان مسئول این مذاکرات تعیین شده اند و از طرف ايرانسل نيز مديرعامل آن شركت با تيم همراه اين موضوع را دنبال مي‌كنند. تا کنون چندين جلسه در اين رابطه برگزار شده است و این جلسات ادامه دارد.

روز خبرنگار مبارك

محمد فواد رحمان سرشت – ICTPRESS – شايد بهترين آغازي باشد براي يك روز گرم و طولاني تابستان، قدرداني از زحمات عنصري از بشريت با نام خبرنگار.
خبرنگاري ، فارغ از هياهو و جنجال يك شغل ، يك شوق دروني و ذاتي است و جز اين هم انتظاري نمي رود چرا كه يك خبرنگار فقط با تكيه بر علاقه شخصي براحتي مي تواند انگيزه ادامه اين راه پر خطر را طي كند.در ميان قلم بدستان و قلم ورزان و قلم زنان عرصه روزنامه نگاري و خبرنگاري با تولد و توسعه مباني علمي و جامعه اطلاعاتي ، روزنامه نگاري هم در اين زمانه جلوه هاي جديد خود را تعريف كرده است.روزنامه نگاري سايبر عنواني براي روزنامه نگاري در عصر جامعه اطلاعاتي است كه بر روزنامه نگاري در فضاي مجازي با ابزار فناوري دلالت داشته و ساز و كار و ساختار مخصوص به خود را دارد.البته سخن گفتن در اين حوزه شايد بر نگارنده زياد نمايد چراكه استادان بنامي واقف بر اين عرصه در كشور حرف هاي زيادي براي گفتن دارند كه دكتر شكرخواه و دكتر نمك دوست از آن جمله اند.شايد نگارنده تنها با اشاره اي گذرا بر اين مهم بتواند تصويري از موضوع را در حاشيه پاسداشت مقام خبرنگار ترسيم كند.بنابر اين با ادامه بحث يادآوري مي كنم كه با پيدايش و توسعه مباني جامعه اطلاعاتي در جهان امروز و گسترش فضاي مجازي ، رسانه ها در قالب الكترونيكي هم در جهان امروز به اطلاع رساني مي پردازند.اين رسانه ها با فضاي مناسبي كه دارند و ايجاد مي كنند بخوبي ضمن مخاطب محوري در عملكرد و ايجاد فضاي نقد لحظه اي براي مخاطب، به رسالت اطلاع رساني خود مي پردازند و نگرشي فراگير بر اين امر دارند.شايد رسانه هاي الكترونيكي كار را براي اطلاع رساني بموقع و فراگير آسان تر كرده باشند اما از ياد نبريم كه همانا اصحاب قلم هستند كه حق مطالب را بدرستي ادا مي كنند.رسانه از هر مدل و ماهيتي كه باشد ضمن اينكه تحت مديريت هاي مدبرانه به فعاليت مي پردازد با تلاش و پيكار مجدانه و مدبرانه خبرنگارانش به مقصود مي رسد.در جهان امروز خبرنگاران يك رسانه بايد با ابزار فناوري آشنا شوند تا با استغاده صحيح از آن ضمن فعاليت راحت تر و توسعه يافته تر اطلاعات خود را روزآمد كرده و از جامعه جلوتر باشند.اين بهترين مقال است تا به همه پيكارگران عرصه قلم ، خصوصا هم رزمان حوزه جامعه اطلاعاتي و ICT ، روز خبرنگار را تبريك گفته و زحماتشان را قدردان باشم.

خودروی الکترونیکی نیسان

ICTPRESS - شرکت نیسان یکی از بزرگترین خودرو سازان جهان که به تازگی اقدامات گسترده ای در راستای بالابردن سطح ایمنی و البته سازگاری خودروهای تولیدی اش با محیط زیست انجام داده ، هم اکنون خودرویی الکترونیکی تولید کرده که نشت آلودگی زیست محیطی آن صفر است .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " شینهوا " ، این خودرو که Leaf نام گرفته قرار است تا پایان سال 2010 میلادی نخست در آمریکا ، ژاپن و اروپا فروخته شود .نیسان بنا دارد تا سال 2012 میلادی 200 هزار دستگاه خودرو به دیگر بازار های بزرگ خودرو در جهان صادر کند .گفتنی است میزان آلودگی زیست محیطی این خودرو که می تواند با سرعت 128 کیلومتر در ساعت حرکت کند صفر درصد اعلام شده که این امر ، Leaf را در رده پاکیزه ترین خودروهای جهان قرار می دهند .